Olavsfestdagene og Pstereo skiller seg positivt ut med gode kvinnelige artister som en selvfølgelig del av festivalprogram.

Kvinneandelen av artister som opptrer på norske festivaler har også i år skapt diskusjoner i Kultur-Norge. Arrangører og publikum vil i de fleste tilfeller hevde at kvaliteten på og appellen til artisten på scenen er viktigere enn hvilket kjønn vedkommende har. Det er selvfølgelig riktig. I et større bilde er det likevel naturlig å se på representasjon og mangfold også på dette feltet.

Det er grunn til å glede seg over at festivalene i Trondheim i år skiller seg positivt ut i dette bildet. Olavsfestdagene ser ut til å være best i klassen i Festival- Norge, med 17 kvinnelige artister av i alt 33 navn i pop-, rock- og jazz-programmet til festivalen. Også Pstereofestivalen ligger godt an i nasjonal målestokk, med 13 av 34 konserter med kvinnelige artister eller frontfigurer.

Bergensavisen presenterte tidligere i sommer en oversikt over kjønnsfordelingen på scenen på noen av landets største festivaler. Dårligst ut kom Quart 25 i Kristiansand med ingen kvinner blant de 16 artistene. Bergenfest havnet i år på rundt 20 prosent kvinneandel. Artisten Sandra Kolstad foreslo sist uke kjønnskvotering på festivaler, etter at elektronikafestivalen Findings som arrangeres i Oslo i august presenterte et program med 14 artister, uten kvinner.

Kjønnskvotering på festivalplakater er neppe egnet løsning av problemet. Årets utgave av Olavsfestdagene har så langt vært en gledelig illustrasjon av at festivaler sannsynligvis gjør dumt i ikke å ha gode kvinnelige artister på plakaten. Joan Baez i Nidarosdomen, Patti Smith i Vår Frue kirke, Susanne Sundfør i Borggården, unge, lovende Aurora, samt Grammy-vinner Mary Chapin Carpenter i hennes første konsert i Norge har gitt publikum store opplevelser de siste dagene.

Artistene nevnt over, samt Kristin Asbjørnsen, Live Maria Roggen og Susanna, som også har gitt konserter under Olavsfestdagene i år, har på ingen måte gitt inntrykk av en kvotert festival. Tvert imot. Samtidig er det grunn til å understreke at mangfold på festivalprogram handler om mer enn kjønn.

Olavsfestdagene har tidligere fått berettiget kritikk for ikke å treffe et yngre publikum i særlig grad. Konserten med Aurora og Karpe Diem i Borggården onsdag svarte godt opp på det. Oslo-bandet oppfordret publikum til å høre mer på kvinner, i introduksjonen til slageren «Hvite menn som pusher 50». Det er en oppfordring vi uten videre kan slutte oss til. Særlig når det gjelder menn, unge som eldre.