I løpet av høsten blir det klart om samfunnet tar moralsk ansvar for farene ved yrkesdykking.

Kalte inn: Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) inviterte havbruksbransjen til møte etter at fire kamskjelldykkere de siste årene har dødd når de har sanket havets gull ved Frøya. Det er ventet at det vil komme nye regler om dykking i havbruksnæringen i løpet av høsten. Foto: Kim Nygård

Denne uken var det et møte i Trondheim med arbeidsminister Anniken Hauglie (H), Arbeidstilsynet og aktører innen dykking, oppdrett og kamskjellhøsting. Bakgrunnen for møtet var Adresseavisens artikkelserie i juni om at kamskjelldykking statistisk sett er landets farligste yrke. Ti yrkesdykkere har omkommet de siste årene, fire av dem dykket etter kamskjell ved Frøya.

Arbeidstilsynet har tatt noe selvkritikk for at etaten har gjort for lite og har agert for sent. Statsråden understreket på møtet at ansvaret for å hindre ulykker først og fremst ligger hos bransjen selv. Hauglie legger til at det i høst med stor sannsynlighet vil komme innstramming i det offentliges regler og krav til yrkesdykking. Dødsulykkene forteller på tragisk vis at kamskjelldykkerne selv ikke har tatt ansvar for å sørge for sikkerhet. Derfor må det offentlige gripe inn med regler som fjerner de farligste sidene ved denne virksomheten.

Arbeidstilsynet fikk i sommer en anbefaling om regler og krav til dykkeroperasjoner i havbruk og skjellsanking. Ett av forslagene er å holde også oppdragsgiverne, det vil si de som kjøper skjell eller tjenester fra dykkerselskaper, ansvarlig for dykkeroperasjoner. I utgangspunktet er det arbeidsgiver som skal stilles til ansvar. I oljebransjen og i byggenæringen er ansvar av ulike typer med hell lagt også på oppdragsgivere. Dette er derfor et grep som ikke er ukjent og som kan redusere ulykkesrisikoen.

Norge har lært mye fra oljenæringen. Denne lærdommen har blant annet vist at der det er store penger å hente, er det fritt frem for cowboymentalitet, hvis virksomheten ikke blir regulert. De mange dødsulykkene i nordsjødykkingens første år var et resultat av denne farlige kombinasjonen. Kamskjelldykking har mange av markørene på at også det er en cowboynæring. Det er muligheter for stor fortjeneste i en ny næring som er lite regulert, og der kundene i liten grad er opptatt av hvordan delikatessen kom fra havet til bordet.

Myndigheter, oppkjøpere og i siste ledd forbrukere som kjøper havets delikatesse kamskjell, må derfor innføre de reglene som bransjen selv ikke har maktet å etablere. Ulykkeshyppigheten viser at det vil være uforsvarlig å la kamskjelldykkingen holde på slik de har gjort.

Selv om det er en liten bransje, vil det for samfunnet likevel være et stort moralsk ansvar å la dykkerne fortsette som før.