Det ligger an til alvorlige politiske sammenstøt på E6 øst og sør for Trondheim.

Strid i tunnelen: Det er uenighet om det skal bygges doble tunnelløp på E6 mellom Trondheim og Stjørdal. I dag er det enkle tunnelløp og tofeltsvei uten midtdeler i tunnelene. Foto: Glen Musk, Adresseavisen

Dragkampen om E6 øst mellom Trondheim og Stjørdal viser mange og dels motstridende interesser. De to hovedhensynene som står mot hverandre er klima og trafikksikkerhet. Nye tunneler og tilrettelegging for fire felt vil føre til mer biltrafikk. Det er i strid med klimamål og bymiljøavtalen for Trondheim. På den annen side vil veiutvidelsen redusere antall ulykker. Også for næringsvirksomhet vil det være en stor fordel å få mer og bedre vei.

Det er også andre hensyn som er fremtredende, men som til dels lever fordekte liv i tautrekkingen. Arbeiderpartiet har liten grunn til å være stolt av egen innsats. Likevel benytter en rekke Ap-politikere anledningen når den byr seg til å påpeke den minste somling og vei-nøling fra regjeringspartiene. Nordtrønderske politikere, på tvers av parti og allianser, har alliert seg med regjeringens veiselskap Nye Veier og mener at E6 øst for Trondheim må prioriteres foran E6 sør for byen.

Det er legitimt å spenne kråkefot på meningsmotstandere, men da må argumentene henge sammen. Politikere som bruker klima-argumenter for å si nei til E6 øst, bør ha samme holdning til E6 sør. Også der vil bedre vei føre til mer trafikk, og det er all grunn til å tro at en diesel- eller bensinbil slipper ut like mye CO2, enten den kjører sør eller øst for Trondheim.

Trøndelagspolitikerne har inngått en pakt om en rekkefølge i store samferdselsprosjekt. De to prosjektene som skal prioriteres, er vei sør for Trondheim og jernbane mellom Trondheim og Stjørdal. Vil samferdselsmilliarder gå til andre landsdeler, hvis bystyret i Trondheim i slutten av september insisterer på jernbane først og vei etterpå?

Bedre vei vil styrke sammenslåingen av de to trøndelagsfylkene. Tospors, elektrifisert jernbane og tog med hyppige avganger kan være et enda bedre verktøy for regionalutvikling og som klimatiltak. Effektiv jernbane og gode knutepunkt vil være løsningen på mange av samfunnets utfordringer. Men er det et enten eller? Konkurrerer E6 øst mot E6 sør? Vil krav om bane før vei føre til at det ikke blir noen utvidelser av E6 øst? Er moderne jernbane uansett høyt opp og langt frem? Finnes det et både og, eller aller best: Ja takk til alle tre?

E6 øst E6 sør og jernbane på dobbeltspor. Trøndelag trenger dem alle.