Det smerter for rødgrønne, trønderske politikere å gjøre som den blåblå regjeringen vil.

Front mot front: Oppgradering av E6 gjennom de mest trafikkerte delene av Trøndelag vil redusere antallet alvorlige trafikkulykker. Før veien blir bygd, ligger det an til en møteulykke av politisk art mellom regjeringens selskap Nye Veier og rødgrønne politikere, inkludert trondheimspolitikerne på bildet opp til høyre, unntatt Høyres Yngve Brox (nummer to fra venstre).

Det ville vært for dumt hvis partipolitiske motsetninger skulle føre til at det ikke blir noe av den gigantiske E6-opprustningen gjennom Trøndelag. Nå ligger det heldigvis an til at politikerne i Trondheim sier ja til reguleringsplanen for E6 øst, men helt inntil det siste har det vært uklart hva som vil bli resultatet. Saken behandles i bygningsrådet tirsdag, før endelig vedtak i bystyret senere i høst.

Regjeringens veiselskap Nye Veier vil bruke 26 milliarder kroner til å ruste opp E6 på tre strekninger gjennom Trøndelag: Ulsberg–Melhus (E6 sør) og Ranheim–Værnes og Kvithammer–Åsen (E6 øst). På E6 sør for Trondheim handler det om å bygge firefeltsvei. Mellom Ranheim og Værnes handler det å om bygge nye tunnelløp i de tre tunnelene der det i dag er enkle tunnelløp og tofeltsvei. Det skal også legges til rette for en fremtidig utvidelse til fire felt på hele strekningen.

Stjørdal og Malvik har sagt ja til reguleringsplanen som gjør det mulig å oppgradere E6 øst. Hvis Trondheim sier nei til E6 øst, har Nye Veier gjort det klart at da står også E6 sør i fare. Uten ja i Trondheim, blir det ikke noe av den største veibyggingen i Trøndelags historie. Nye Veier har hentet inn den tidligere sykehusbyggeren Johan Arnt Vatnan til å lede gigantprosjektet, som kan gi 115 kilometer sterkt oppgradert E6 gjennom Trøndelag.

Det er tre grunner til at trønderske politikere får vondt i viljen av Nye Veiers plan: Politisk farge, rekkefølge og klima.

Politisk farge: Det skaper spenninger og motsetningsforhold når regionen er rødgrønn, mens landet er blåblått. Nye Veier er regjeringens viktigste grep for å bygge mer vei. Det står prestisje og resultater på spill. De rødgrønne vil ikke gjøre det enklere enn nødvendig for de blåblå å innkassere en veiseier. Derfor har ikke politikere fra opposisjonspartiene stått i kø for å applaudere E6-milliardene.

Rekkefølge: I flere år har stortingsbenkene i Nord- og Sør-Trøndelag vært enige om å prioritere E6 sør og jernbane nord og øst for Trondheim. Nye Veier har utfordret denne enigheten med en samfunnsøkonomisk lønnsomhetsanalyse der E6 øst kommer bedre ut enn E6 sør. Resultatene blir bestridt, men Nye Veier står på sitt og vil prioritere E6 øst foran E6 sør.

Klima: I takt med at det blir flere utslippsfrie kjøretøy, vil klimahensyn synke i verdi i veipolitikken. Likevel er dette vanskelig. Bymiljøavtalen for Trondheim skal føre til mindre biltrafikk. Trondheimspolitikere frykter at den samme staten som vil dytte på regionen bedre vei, i neste omgang vil komme med økonomiske straffetiltak, hvis en opprustet vei fører til økt biltrafikk.

Nye Veier har hastverk, egne meninger og et klart politisk mandat. Derfor er veiselskapet noe å bryne seg på for regioner og lokalsamfunn som er vant til at de har beslutningsmakten.

E6 er en riksvei og staten skal punge ut for den andelen som ikke skal betales av bompenger. Det er ikke akkurat grovt urimelig at staten også vil bestemme hvordan veien skal bygges.