Mens politikere og byråkrater strever for å få på plass superbusser, sørger trafikanter og sykkelteknologer for en stille og elektrisk revolusjon i trondheimstrafikken.

Fremtiden: Sykkelen, den reisende og arbeidsgiveren er avgjørende hvis Trondheim skal lykkes med å flate ut bilkjøringen, selv om byen vokser. Foto: Glen Musk, Adresseavisen

Mange har gjenoppdaget sykkelens fortreffelighet som fremkomstmiddel. De fleste bruker fortsatt den gamle versjonen som drives av hundre prosent muskelkraft, men stadig flere har skaffet seg elsykkel med en liten motor som hjelper slitne muskler. Den lille motoren bidrar til å gjøre hverdagen enklere for mange. Bakker er blitt et mindre ork. Det er sannsynlig at mange flere ville stått på bussen eller sittet i bilkø, uten en hjelpsom elsykkel.

Elsykkelen flater ut Trondheims bakker og bidrar til å dempe byens voksesmerter. Sykkelen, både den tradisjonelle og den nye, er et viktig bidrag til omstillingen til utslippsfri transport. En viktig del av strategien er at all vekst i innenbys transport skal skje ved gåing, sykling og bussing. Bompenger og bidrag fra staten gjør det lettere å nå dette målet. Men først og fremst er det de reisende selv som skal ha æren, hvis Trondheim vokser uten at biltrafikken gjør det.

Arbeidsgivere er heller ikke uten aksjer i omleggingen. I forrige uke delte tre bedrifter sine erfaringer med å legge til rette for sykling. SpareBank 1 SMN i Midtbyen, Trønderenergi på Lerkendal og Dronning Mauds Minne på Dalen er tre ulike virksomheter. Som alle arbeidsplasser, har de likevel den samme utfordringen med å påvirke de ansattes reisevaner.

Banken og energiselskapet har brukt store ressurser på å legge til rette for sykling og gåing. De dreide fra bilparkering til gå- og sykkelvennlig jobbtransport da de flyttet inn i nye bygg for noen år siden. Høyskolen fjernet mange parkeringsplasser og la til rette for sykler ved en ombygging. Resultatet de tre har felles, er at syklingen har økt kraftig.

Oppmerksomhet om transportskiftet tar ofte utgangspunkt i hva det offentlige gjør og ikke gjør. Det er viktig, men det er minst like viktig hvordan arbeidsgivere og de reisende selv opptrer.

Sykkelen, den reisende og arbeidsgiveren er avgjørende hvis Trondheim skal lykkes.