Bit for bit får Gråkallen vinterpark det som de vil. Men hvor forpliktende blir politikernes velvilje ved neste korsvei, når det handler om penger?

Egentlig kan initiativtakerne til alpinanlegget nå bare gå i gang med å bygge. Reguleringshindringene er av veien. Bystyret sa torsdag ja til dispensasjon fra kravet om å bygge kostbar gang- og sykkelvei. Men før de kan kjøre gravemaskinene inn i skogen, har vinterparken noen alvorlige økonomiske hindre: Hvem skal betale parkeringsplass til 10–15 millioner kroner? Og klarer de i det hele tatt å finansiere selve utbyggingen uten flere kommunale tilskudd eller lånegarantier?

I verste, eller beste, fall strander hele prosjektet før det kommer i gang, men det aller verst tenkelige scenarioet er at de omstridte naturinngrepene blir gjort, uten at noen får glede av dem særlig lenge. Det kan bli resultatet dersom vinterparken må tøye strikken og investere mer enn de har rygg til å bære. Dersom driftsoverskuddet uteblir, vil de raskt være i trøbbel.

Les lederen "Ikke vinterpark for enhver pris"

Mange alpinanlegg sliter allerede med store underskudd, og det er ikke gitt at Gråkallen vinterpark klarer å holde hodet over vannet. Med snøfattige vintre og varmegrader, er risikoen stor. Uforutsette driftskostnader eller overoptimistiske kalkyler kan også skape kladdeføre for prosjektet. Da vil det sitte langt inne for bystyret å la være å strekke ut en hjelpende hånd.

Faren for at vinterparken blir en økonomisk hengemyr for kommunen, er overhengende. Når sammenslåingen med Klæbu blir en realitet, sitter man med to alpinanlegg som kan konkurrere hverandre i hjel. Klæbu har allerede varslet at de er urolige for konsekvensene for skianlegget i Vassfjellet.

Les kommentaren "Liten park med stor sprengkraft"

Så langt har det politiske flertallet vært med på ferden. Kontroversiell utbygging innenfor «den røde strek», med betydelig tap av naturverdier, har fått tommelen opp. Bystyrevedtaket torsdag var i et nytt og viktig skritt på veien. Spørsmålet er hvor forpliktet Høyre, Arbeiderpartiet og Frp føler at de er når vinterparken ber om mer penger. «Har vi sagt a, så må vi vel si b», kan fort bli et resonnement.

Da Arbeiderpartiets samarbeidspartier etter sommeren raslet med sablene og krevde svar på dette, ga Aps gruppeleder Geir Waage klar beskjed om at det ikke blir aktuelt å gi etter for et krav om kommunal betaling av parkeringsplass eller å gi mer tilskudd enn de 10 prosentene som andre idrettslag får.

Les om kravet og avklaringen fra Waage her

Samtidig har Gråkallen vinterpark sagt at de ikke har penger til å betale parkeringsplassen. Skal vi ta dem på ordet, og samtidig regne med at Geir Waage står ved løftet om at Arbeiderpartiet ikke er med på å betale, strander prosjektet allerede der.

I så fall vil motstanderne av alpinanlegget i skråningen ovenfor Kobberdammen, puste lettet ut. Antagelig vil det være like greit. Et anlegg med seks heiser og sju-åtte nedfarter vil helt sikkert kunne bli en flott vinteraktivitet for mange. Men med den betydelige økonomiske risikoen, er det ikke verd å ofre så mye av Bymarkas indrefilet.

Det er ikke relevant, men utøverne av randonee-sporten, de som går fort opp og renner enda fortere ned, har allerede stor glede av nettopp nedfartene øst for Gråkallen.