Den nye skolemeldingen kan føre til en mer fruktbar skolepolitikk og større tillit mellom regjeringen og lærerne. Det trengs på en sektor som har vært preget av uro. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har innført flere endringer de siste årene og er blitt møtt med til dels sterke reaksjoner fra elever og lærere.

Kunnskapsministeren møter i dag klasse 10C på Charlottenlund ungdomsskole, en klasse Adresseavisen har fulgt på nært hold hele denne uka. Mange er blitt begeistret for de 35 tiendeklassingene og lærerne deres. Leserne har fått inntrykk av at læringsviljen er stor. I motsetning til for en del år siden, slipper lærerne å bruke tid på å skape ro i klassen. Alle ser ut til å jobbe mot et felles mål.

Her er fagene elevene i 10C liker best.

Røe Isaksen snakker riktignok bare med klassen på Skype, men han får anledning til å gi elever og lærere ros. Det fortjener de. Norsk skole har de siste årene fått et ufortjent dårlig rykte. Mange har hevdet at lærerne ikke er gode nok. Når en hel yrkesgruppe blir utsatt for slik kritikk, er det naturlig at de forsvarer seg. Derfor har det i lange perioder vært et svært anstrengt forhold mellom kunnskapsministeren og lærerorganisasjonene.

I likhet med andre områder i samfunnet må også skolen være i konstant utvikling. Men det er lærerne som skal gjøre jobben, og man stimulerer dem ikke til utvikling ved stadig å angripe dem. Kunnskapsdepartementet, lærere og elever må dra i samme retning.

En av lærerne mener andre tiltak har større effekt enn etterutdanning av lærere.

Hittil har det vært stor uenighet om retningen. Røe Isaksen har vært svært opptatt av tall, resultater og karakterer. Skolemeldingen som nylig ble behandlet i Stortinget, gir heldigvis andre signaler. Den tar til orde for mindre eksamenspress, mer dybdelæring og større vektlegging av verdispørsmål. Meldingen er blitt kalt et taktskifte. Vi håper den fører til større gjensidig tillit mellom kunnskapsministeren og lærerne.

Skolens aller viktigste oppgave er å gjøre elevene i stand til å mestre egne liv og samarbeide med andre. Slike egenskaper kan ikke måles og tallfestes.