Mandagens kamp mellom Kristoffer Joner og Sylvi Listhaug på sosiale medier viser hvordan engasjement kan slå best når det er regissert. Det kan også slå tilbake.

Var Kristoffer Joners kampanje mot Sylvi Listhaug, for Norsk organisasjon for asylsøkere mandag kveld bare et PR-stunt? Er det i virkeligheten en PR-rådgiver som drifter Facebook-kontoen til Sylvi Listhaug? Velkommen til en ny medievirkelighet hvor oppfordringen «LIK OG DEL!», som regel er et tegn på at noen vil ha deg med på en stemningsbølge eller en kampanje.

Mandag kveld fikk mange nordmenn gjennom deling og likes en Facebook-post fra skuespiller Kristoffer Joner. Han tok til orde for en motaksjon mot statsråd Sylvi Listhaugs Facebook-post fra 14. november, hvor hun uttrykte glede over at New York Times omtalte norsk asylpolitikk som «blant verdens strengeste», etter tvangsutsendelse av en syvåring til Afghanistan, etter fire år i Norge. Listhaug oppfordret meningsfeller til å like og dele posten, noe henholdsvis 8500 og 768 hadde gjort fram til tirsdag.

Motaksjonen til Joner ble en umiddelbar slager på sosiale medier, sikkert forsterket av at hans aksjon sørget for at de som ga 100 kroner til Norsk organisasjon for asylsøkere gjorde det i Sylvi Listhaugs navn, med kvittering fra organisasjonen med takk til Listhaug for bidraget. Tirsdag hadde Noas fått inn over 2,5 millioner kroner på stuntet. Joners post hadde 82 000 likes og 48 877 delinger.

Litt utpå kvelden mandag startet Sylvi Listhaug en motaksjon på Facebook, med oppfordringen: «LIK OG DEL! Bli med å si klart og tydelig ifra at vi ikke lar oss stoppe av dette hylekoret». Tirsdag morgen hadde 10 000 likt og 3639 delt den. Kan vi da si at det er minst like store deler av folket som er mot Listhaug som er for henne? Sjelden har vi fått bedre illustrasjon av hvor polariserende hun virker som politiker.

Det var underlig å se hvordan kritikere og tilhengere av Listhaug slo hverandre i hodet med likes og delinger på sosiale medier mandag kveld. Tirsdag morgen tok saken ny vending gjennom NRKs nyhet om at Noas og et reklamebyrå sto bak Kristoffer Joners kampanje. Samme dag fortalte Dagens Næringsliv at Sylvi Listhaugs Facebook-konto driftes av hennes rådgiver Espen Teigen fra Stjørdal.

Det som framsto som en holdningskamp om folket mellom skuespiller Joner og statsråd Listhaug, var i virkeligheten hylekor orkestrert av reklamefolk og PR-rådgivere. Noen er sikkert skuffet eller irritert over det. Men forestillingen om at kampanjen for Noas, mot Listhaug var uberørt av Noas eller dyktige PR-folk, virker omtrent like naiv som forestillingen om at Sylvi Listhaug alltid oppildner sine nesten 100 000 følgere på Facebook selv.

Tredje akt i ukens Listhaug-drama ser ut til å bli etterspill om hvem som egentlig er hylekor, samt mulighet til å nøre opp om inntrykk av folk som føler seg lurt. Fordi det var regi bak. Kanskje kan saken lære flere å forstå at samfunnsdebatten blir mer og mer gjennomregissert, også på sosiale medier, selv når det kanskje ikke framstår sånn.

Kampanjen til Joner minner litt om et av de mest vellykkede eksemplene på såkalt innholdsmarkedsføring, nemlig videoen «Run like a girl», som i 2014 fikk millioner av mennesker til å like og dele et svært vellykket markedsføringsstunt for en produsent av tamponger.

Mange likte budskapet i videoen, som appelerte til følelser og engasjement, slik Joners Facebook-melding også gjorde. Samtidig gjør nok Joner lurt i å holde seg til lovnaden om at han etter dette er ferdig med Facebook. I motsetning til Sylvi Listhaug som med sin rådgiver trolig vil fortsette å bruke mediet til glede for tilhengere og irritasjon og oppmerksomhet fra kritikere og media.

I kampanjenes hete mandag kveld postet artisten Frida Ånnevik på Twitter en definisjon fra Bokmålsordboka på ordet «hylekor»: «Allmenn misnøye som kommer til uttrykk, proteststorm». Det er grunn til å forvente mer hylekor framover. En enkel forsikring mot å hyle uforvarende med feil ulver er å ikke ta alt for god fisk når noen ber om liking og deling. Det kan hende det bare er fisk.

Les også kommentaren «Bading i folkedypet»

Oppildner på Facebook: Sylvi Listhaug har nesten 100 000 følgere på Facebook, og får hjelp av sin rådgiver til å drifte den populære kontoen. Foto: Åserud, Lise;NTB/Scanpix, NTB scanpix
Mange av Sylvi Listhaugs poster på Facebook er skrevet av rådgiver Espen Teigen fra Stjørdal. Foto: cci, Adresseavisen