Heller kjedelig enn pinlig, vær så snill.

Kurs og konferanser som har gitt politi, regjering, direktorat og offentlige instanser tro på at de bør bruke humor på sosiale medier for å kommunisere med folk og media, begynner å få en del å svare for.

Hvorfor i all verden skal politiet eller Utlendingsdirektoratet være morsomme? Hvem har sådd den forskrudde ideen om at saklig og effektiv informasjon kan sprites opp med tøys?

Den siste uka har Utlendingsdirektoratet beklaget en Twitter-melding om utvisning av hvite brikker og familiegjenforening for sort løper. Politi Vestoppland har beklaget en melding om bortvisning av sovende rumenere fra et sted som ikke var noen «(rom)stasjon».

Pinlige vitser er som regel kun skadelig for avsender. Mange av oss serverer – bevisst eller ubevisst – dårlige vitser. Når myndighetene hiver seg på, blir fallhøyden annerledes.

Det fins sikkert morsomme politimenn, kanskje også byråkrater. Også i sosiale medier, med brodd og sleivspark, på egen profil. Takke meg til en syrlig politiadvokat i fri dressur med navn, ansikt og omdømmerisiko, framfor offentlige etater som spyr ut meldinger som ser ut som forkastede vitser til «Nytt på nytt».

Standupifiseringen av offentlig informasjon har muligens gjort den mindre kjedelig. For slike avsendere burde det likevel være langt verre å framstå pinlig enn som kjedelig.

Les også kommentaren «Hylekorene kommer!»

Foto: Skjermdump UDI