Løssalgsavisene har stadig flere helsides annonser for vidundermidler – kosttilskudd og remedier for alle slags helseplager. Har vi fått en generasjon av «unge» eldre med god nok økonomi til å la seg forføre?

En gang på 1980-tallet lansert Forbrukerombudet et markedsføringsstunt for å oppnå oppmerksomhet om useriøse produkter. I en landsdekkende postordrekatalog fikk de satt inn en annonse for Lurium X-2000. Dette vidundermiddelet skulle hjelpe mot flere ulike helseplager, og dessuten redusere bensinforbruket med 20 prosent. Det var en spøk, og en helt åpenbar advarsel mot useriøs markedsføring. Likevel mottok de flere hundre bestillinger på Lurium X-2000.

Det er ikke pent å gjøre narr av sine medmennesker. Men det er heller ikke pent å utnytte denne godtroenheten til å drive intensiv markedsføring av helseprodukter som påstås å hjelpe mot – ja, mot det meste av de plager som etter hvert kommer med alderen: Ledd- og muskelsmerter, nedsatt muskelkraft og energi, overvekt og muffinsmage, svekket syn, håravfall, inkontinens, eller rett og slett hvordan bli «mer kvinne» eller «mer mann».

Les også debattinnlegget: Overvik kan ikke bygges ut uten at vi får ei miljøgate øst for Skovgårdkrysset

Foran meg har jeg liggende et dusin av disse helsides annonsene. Forføringen har stort sett de samme ingrediensene. Påstander og halvsannheter, krydret i vitenskapelig språk med henvisning til «forskning har vist», og gjerne formulert slik at de så vidt skjærer klar av markedsføringsloven og legemiddel-lovgivningen. Noen ganger også over streken, som i saken svensk presse og NRKs Forbrukerinspektørene tok opp om VitaePro i 2009. Svært ofte legger produsentene inn helbredelseshistorier med bilde av navngitte personer, av og til også med godt betalte kjendiser, som er blitt så utrolig friske og spreke. Med litt ekstra trykk når det er en sønn eller en datter som har anbefalt middelet av omsorg for sine kjære.

Og så neste trekk: «Bestill gratis», prøvepakning i 60 dager. Med liten skrift nederst kan du lese at hvis produktet ikke avbestilles innen et visst antall dager, går det automatisk over til faste forsendelser, på regning. Avbestilling viser seg å være mer vrient enn å bestille. Ingen postadresse, ingen telefon å ringe. «Gå inn på våre nettsider …», og det er altså ikke opplagt at gamlemor husker det, enn si vet hvordan hun gjør det.

Les også Signert-kommentaren: Full texas i underlivet

Det virker som det er den eldre generasjonen som nå er blitt den store målgruppen for disse produktene. Flere friske pensjonister med forventninger om et plagefritt liv skaper et nærmest grenseløst marked.

Før var det noe som het normal aldring – og en viss romslighet for å tåle de ulike knirker og vondter som årene setter i oss, og som de aller fleste av oss må leve med, om vi er blant dem som synes et langt liv er et bedre alternativ enn det motsatte.

Ikke for å moralisere. For om det var slik at det faktisk fantes vidundermidler, helt uten bivirkninger, som kunne avhjelpe muskelsmerter og stive ledd, ja – da skulle jeg da som allmennlege være den første til å anbefale slikt! Men dessverre, mine mest kyndige venner blant legemiddelforskere sukker tungt, og sier at troen på at brusk i pilleform skal bygge opp brusken i leddene, det er som å tro at du blir lurere i hodet av å spise hjerne. Brusken blir til sukker og ammoniakk når den tas opp fra tarmen, før den kommer til leddene. Og med vitaminer og mineraler er det som med kjærester, hvis én er bra er det ikke opplagt at to eller tre er dobbelt så bra. «For mye» kan være like skadelig som «for lite». Særlig for noen av de fettløselige vitaminene. Også om nytten av antioksidanter i store doser er det svært ulike syn blant fysiologer og treningsforskere.

Les også kronikken: Pasientblikket nedenfra

Likevel går salget så det suser – tydeligvis. Og alle vet vi at det er noe som heter placebo-effekter, at narremedisin også kan gi opplevelse av bedring. Likevel har vi som samfunn prøvd å begrense handlingsrommet for alle som selger «snake oil», som amerikanerne lærte å kalle denne slags uvirksomme remedier på 1800-tallet. Det var derfor Forbrukerrådet tok saken. Nå virker det som de har gitt opp.

Er det da ikke noe som «hjelper», helt konkret?

Joda. Bevege seg mest mulig, spise sundt og variert, drikke nok – vann også – og godta at livet ikke er like knirkefritt ved 70 som når man er 30.

steinar.westin@ntnu.no

Hør våre kommentatorer snakke om å flytte ut arbeidsplasser fra Oslo, bykrangel og nedleggelsen av Mathallen

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter