Ja, vi leverer til postnummer 7030. For en lykke.

I utgangspunktet er det lite revolusjonerende med en ny nettbutikk. Når nyheten om at en av de store dagligvarekjedene endelig har lansert nettbutikk med hjemkjøring av matvarer får meg til å reagere med et høylytt jubelrop, sier det noe om hva innovasjon kan være.

Som en av to representanter for den voksne delen av en helt fullstendig gjennomsnittlig småbarnsfamilie, konstaterer jeg uten blygsel at jeg befinner meg midt i målgruppen.

Etter en rask test av tjenesten er jeg fullstendig solgt. Stort vareutvalg, tilbudene er lett tilgjengelig og jeg får rabatt på frukt og grønt. Jeg kan sågar si ifra hvis jeg vil ha brødet oppskåret. Dette er langt bedre enn den tjenesten jeg prøvde ut rett over nyttår og som kastet inn kortene overfor privatpersoner etter noen uker med meg som ivrig kunde.

Kort oppsummert er den nyåpnede nettbutikk i Trondheim et eksempel på hvordan den digitale revolusjonen for alvor inntar hverdagen. Hos oss er den hjertelig velkommen. Det viser også hvordan nye tjenester endrer bransjer og for vår del måten vi sørger for at familien får mat på bordet.

Vi sparer oss for mange butikkturer i uka. Den gjør planlegging enklere. Kostholdet til familien sunnere og holder blodsukkeret på et mer stabilt og hyggelig nivå for alle involverte parter.

Jeg skal love deg at betalingsvilligheten fra vår side er langt høyere enn den faktiske prisen på hjemleveringstjenesten.

Bransjen har rørt på seg lenge. Allerede for 15 år siden gjorde Rema 1000 de første spede forsøk på å tilby kundene sine et alternativ til å handle matvarer i butikken.

 LES OGSÅ: Stordalen visste ikke hva han var med på å starte

 LES OGSÅ: Tannleger ut mot billig godteri

Det var altfor tidlig. Folk ville ikke handle på nett. Den tid er for lengst forbi. Forsøket fremstår som et eksempel på det som i innovasjonslitteraturen kalles innovatørens dilemma. Det lønner seg sjelden å være først, men det er veldig smart å være en god nummer to.

Her kan vi nevne i fleng. Myspace, som kom før Facebook, Palmpilote som var den første smarttelefonen, Mcash den litt uheldige søsteren til Vipps og den iPoden før iPodene som jeg ikke husker hva heter en gang. Felles for de produktene som har endret vår hverdag er ikke at de var først ute, men at kom på rett sted, til rett tid, med løsninger som var intuitive og enkle for folk å ta i bruk. Det gjenstår ennå å se hvor godt Meny lykkes i forsøket sitt. Skal jeg dømme ut ifra mitt eget første møte med tjenesten kan jeg med en gang si at her har jeg fått en ny digital bestevenn.

Kanskje var det nettopp opplevelsen fra 15 år tilbake som gjorde at den nevnte dagligvarekjedens mye omtalte «Æ»-lansering rett over nyttår ble et eksempel på en nyvinning som egentlig ikke representerer noe særlig nytt.

Eller kanskje henger det sammen med eierandelene de har i Kolonial.no, som har tilbudt dette i flere år i østlandsområdet.

Uansett var lanseringen av nok et rabattprogram til faste kunder i en litt fancy innpakning ingen nyvinning sett fra sofakroken min. Fortsatt måtte den forlates for å skaffe mat på bordet. Nettbutikken til Meny viser hvordan den digitale hverdagen og trenden rundt bruk av nye tjenester overtar for kjøp av nye produkt.

Det vil trolig fremtvinge nye tilbud i en matbutikk om du i framtiden skal oppsøke den enn å få varene brakt hjem. Det eneste som er sikkert er at dette ikke er den siste nyvinningen vi har sett fra matvarebransjen. For hva er det egentlig Meny tilbyr meg og som jeg betaler for å få fraktet maten hjem.

Tid til andre ting. Tid til barna mine, til klesvask, til å skrive artikler, til å lese bøker og til å hisse meg opp over Donald Trump. I tidsklemmens tid griper nettbutikken Meny nå har lansert her i Trondheim inn i min hverdag på en måte som for meg representerer en stor endring og opplevd forbedring.

Da kan selv en traust nettbutikk representere en reell innovasjon som gjør livet mitt enklere. Og er det matnyttig for folk, har det trolig kommet for å bli.