Brattøra kan bli en spennende, yrende og attraktiv del av Trondheim sentrum. Dersom man skal lykkes, må arbeidet med å åpne området for folkeliv og tilgang til sjøen fullføres.

«Byen møter vannet» het det i sin tid i de kommunale planene. Sjøpromenaden mellom Ila og Brattøra er blitt et offentlig rom som både ser flott ut og som brukes av folket. Den ender i dag i en steinfylling nedenfor det nye kongresshotellet på Brattøra. Det tar seg dårlig ut.

Trondheim kommune og Realinvest, som var utbygger for Clarions kongresshotell på Brattøra, har kranglet i årevis om utforming og gjennomføringen av prosjektet Havnetrappa. Det deier seg om området mellom hotellet og den gamle hurtigbåtterminalen som i planene skal bygges ut som en allmenning ned mot sjøen. I reguleringsplanen ble det bestemt at Havnetrappa skulle bygges ut og finansieres av Realinvest som erstatning for friområdet som forsvant under byggingen av kongresshotellet.

Prosjektet er kostnadsberegnet til vel 13 millioner kroner og skal i sin helhet finansieres av utbygger. Det er vedtatt gjennom såkalte rekkefølgekrav i planen. Så enkelt, men likevel så vanskelig. Den helhetlige planen for området, som det ble enighet om i 2010, beskriver hvordan Havnetrappa skal utformes. Det er blant annet lagt vekt på at dette området skal harmoniseres med sjøpromenaden som allerede er på plass.

Fra utbygger argumenteres det med at prinsippene i planen fra 2010 koster for mye og at de økonomiske belastningene som ligger i rekkefølgekravene blir for høye. Politikerne i formannskapet står på sitt, og vil tvinge Realinvest til å realisere planen slik det var forutsatt. Rådmannen har frist til slutten av mai med å lage en tidsplan for når arbeidet kan starte og være ferdig. Det er bra at noe skjer snart.

Nå er det fem år siden «gulltanna» på Brattøra sto ferdig. Mye er sagt og kan sies om det bygget, men nå står det der. Havnetrappa vil være en kompensasjon for den blokkeringen av tilgangen til sjøen som hotellet har forårsaket. Da politikerne sa ja til Petter Stordalens kongresshotell, ble det samtidig inngått en kontrakt med byens befolkning om å få noe igjen i form av en adgang til fjorden. Det er på tide å levere. Realinvest vil slippe billigere unna og lanserer en løsning som ikke holder mål for dette viktige byområdet. En utbygger som får anledning til å bygge hotell på byens indrefilet, må stå ved avtalene om å bidra til at den helhetlige planen for Brattøra ferdigstilles.

Hurtigbåtterminalen er flyttet, og Brattøra er i ferd med å ta form. Fortsatt er steinfyllingen ned mot sjøen et gapende sår i et område som trenger fremgang og fortgang. Hos rådmannen har man ikke akkurat løpt av seg skoene for å få Havnetrappa på plass. Fem år har gått uten at mye har skjedd for å knytte sjøpromenaden sammen med området utenfor kongresshotellet. Det er for lang tid.

LES KOMMENTAREN: Sjefens ansvar å redusere fravær

I fjor høst stilte bystyrerepresentant Sindre Nilsskog (H) en interpellasjon i bystyret for å få fortgang i saken. Siden den gang har det skjedd lite før saken kom på politikernes bord forrige uke. Det går mot en ny sommer med en gapende steinfylling på Brattøra. Byråkratiet kverner sakte, men en slik forsinkelse må ikke føre til at kommunen trekker seg på at området skal bli en flott folkeallmenning der trondheimerne kan stikke tærne i vannet en sommerdag.

Bygdenes by, Steinkjer, har fått sin bystrand. Et utmerket bidrag for å skape folkeliv og aktivitet i et sentrum som neppe kan sies å være en byutviklingssuksess i seg selv. På Brattøra finnes det fortsatt muligheter til å rette opp feil og mangler som allerede er gjennomført. Noen trappetrinn ned i fjorden er neppe nok til å krysse av for at byen har møtt vannet, men det er noen skritt i riktig retning.

Hør podkasten «OmAdressert» der Adresseavisens kommentatorer diskuterer ukas nyheter ved å klikke på bildet nederst i artikkelen.