Kunsten får kritikk for å være innadvendt. Håkon Gullvåg står for det motsatte. Går han for langt?

Folk sto som sild i tønne da Håkon Gullvåg åpnet sin siste utstilling torsdag kveld. Jeg har sjelden sett en så godt besøkt kunstseanse. Etter debatten de siste ukene om dårlige besøkstall på Trondheim kunstmuseum, opplevde vi en sterk kontrast til tomme utstillingslokaler.

Kunstmiljøet har fått kritikk for å være for innadvendt. Jeg skrev her i avisa før påske at «når kunsten gjemmer seg bak jåleri, gir publikum blaffen» og kritiserte kunstinstitusjonene for at de ikke henvender seg til folk på en begripelig måte. Kunstkritikeren Silje Sigurdsen i Bergens Tidende mener også at kunsten har et kommunikasjonsproblem. Hun sier at tekster om kunst ofte er skrevet i et uforståelig språk, et tema som ble tatt opp i NRK denne uka.

LES KOMMENTAREN: Når kunsten gjemmer seg bak jåleri, gir publikum blaffen

Håkon Gullvågs utstilling representerer det motsatte. Det er fristende å si at folk sto som sild i øltønne, for kunstneren tok imot publikum hos E. C. Dahls Bryggeri. Aftenpostens Harald Stanghelle hyllet kunstneren i inspirerte ordelag, og det ble servert øl til alle som ville ha.

Et helt nytt øl ble også presentert, en bohemian dunkel inspirert av Gullvågs bilder, og etterpå sang Kari Rueslåtten. Ikke nok med at pengene satt løst og bildene gikk unna som de berømte varme hvetebrødene; utstillingsåpningen var en begivenhet med bred appell.

LES OGSÅ: Mulig jeg skulle slått mer på stortromma, sier museenes direktør

Er det blitt slik nå, at vi må ha øl og popmusikk for å gå på kunstutstilling? Selvfølgelig ikke. Håkon Gullvåg er en av landets største kunstnerstjerner og trekker folk uansett. At han velger E. C. Dahls som utstillingslokale, er dessuten så tett knyttet til de nye bildene hans at det blir vanskelig å beskylde ham for billig publikumsfrieri.

Gullvåg vokste opp på Lade. Sjøen, båtene og E. C. Dahls Bryggeri var sentrale elementer i oppveksten hans. På vei til ungdomsskolen på Lademoen trakk han inn lukten av malt og hørte klirringen av ølflasker. Under utstillingsåpningen fortalte han at de nye bildene han nå stiller ut, tar for seg temaer han har arbeidet med i 30-40 år. Men han har aldri stilt ut bilder så nær selve inspirasjonskilden.

LES OGSÅ: Bli med inn i Gullvågs atelier

Utstillingen heter «Barndom». 12-13 av bildene som stilles ut, er helt nye og har titler som «Familietreet», «Båten», «Lykten», «Olabil» og ganske riktig: «Flaskene». Det klirret i flasker og glass under åpningen, akkurat som da unge Gullvåg ruslet forbi på vei til skolen.

Siden E. C. Dahls Bryggeri var en del av kunstnerens barndom, får bildene en ekstra klangbunn når de stilles ut der. Det mangetydige bildet «Familiesofa» er ett av mange som får oss til å tenke på hvordan livet var i nabolaget da han vokste opp på sekstitallet.

Få temaer gir så mange og motstridende assosiasjoner som barndom, og Gullvågs bilder er så sterke at de tåler at det er halloi rundt dem. Likevel vil enkelte deler av kunstmiljøet opplagt rynke på nesen både av omgivelsene, ølserveringen og det faktum at han solgte bilder for store summer på én kveld. Deler av kunstmiljøet føler at begge Håkon-ene, Bleken og Gullvåg, står i veien for dem, at de får all oppmerksomheten og de selv ingen.

En kunstkritiker sa at hvis de føler det slik, får de gå rundt dem. Det er i hvert fall ikke lurt å gå i samme fotspor. Bare et fåtall kunstnere kan slå på stortromma i fuktige omgivelser slik Gullvåg nå gjør.

De andre må finne andre veier og kommunisere på andre måter. Men kommunisere er de nødt til. Hvis de ikke forsøker å nå ut til folk, kan de heller ikke klage på at de ikke får oppmerksomhet.