Gjennomsnittsinntekten til en som sykler i norske byer er høyere enn for en som kjører bil! Denne statistikken er mer enn en morsom kuriositet. Det er status å sykle.

Hver dag foretar vi trondhjemmere rundt 522000 enkeltreiser. I underkant av 50000 av disse er på sykkel. Byen har i snart ti år satset på å gjøre sykling mer attraktivt og tryggere, og førti km sykkelveier er allerede bygd. I 2020 vil disse ha økt til hundre kilometer samtidig med at fremkommelighet for syklende også er prioritert vinterstid. Det er allerede enklere å velge sykkel.

Hvordan vi reiser til og fra jobb, butikken eller fritidsaktivitetene sier kanskje noe om hvem vi er, eller ønsker å være. At flere trondhjemmere velger sykkel når de skal til og fra et gjøremål vitner om at sykling nå oppleves mer attraktivt enn tidligere, men det vitner også om at flere har lyktes i å endre sine reisevaner. For oss som har prøvd å endre vaner, så er erfaringene at de er vonde å vende. Det er ikke bare enkelt å stumpe røyken, og det er heller ikke enkelt å passere bilen uten å vri om tennøkkelen.

Forskning viser at det å endre en vane i gjennomsnitt tar seks uker. Seks fokuserte uker. Vaner er som snarveier i hjernene våre. De styrer hva vi retter vår oppmerksomhet mot, eller rettere sagt hva vi unngår å styre oppmerksomheten vår mot.

I stedet for å ta omveier og vurdere andre alternativer for vår atferd, er det enklere å velge det vi pleier.

Noen ganger trenger vi bare ett lite vennlig dytt for bli minnet om at det kanskje finnes bedre alternative reisemåter. Dette kan være inspirasjon fra en kollega eller en nabo som har begynt å sykle, eller en hyggelig graffitihilsen på asfalten med takk til syklende og gående i sentrum av Trondheim. Andre ganger trenger vi sterkere virkemidler. Dette er grunnen til at Miljøpakken nå tilbyr reiserådgiving til skoler og arbeidsplasser. Rådgivere som hjelper folk i gang med nye vaner. I verktøykassa har de blant annet med seg sju el-sykler som bedrifter kan låne gratis over en to-ukers periode, slik at ansatte får høstet nye erfaringer. De har også inngått avtale med flere forretninger som gratis tilbyr lån av el-sykkel ei uke til de som måtte ønske. Hensikten er å vise hvor enkelt det er å sykle til og fra jobb uten å bli svett og føle behov for å skifte. Så snart vårsola begynner å varme arrangerer de også gratis sykkelservice for byens innbyggere. Sist fredag var de å treffe ved Teknostallen.

Vi er ikke alene om å satse på syklende i Trondheim. Det foregår nå en massiv og større sykkelsatsing i flere europeiske storbyer. Når London nå bygger sykkelveier for milliarder av kroner gjennom sentrum er det for å skape en mer attraktiv by. Når Oslo er i gang med sykkelsatsing og et bilfritt sentrum er det av samme grunn. De ønsker å skape den samme godfølelsen vi trondhjemmere får når vi går eller sykler over den bilfrie gamle bybro til Bakklandet. Med flere som går og sykler reduserer byene sine klimautslipp, det blir mindre støv, eksos og støy og bedre plass og mindre kø på veiene. For hver enkelt av oss bedres i tillegg helsen, vi sparer penger og sykkelturen gir oss et deilig pusterom i hverdagen som gjør at vi faktisk også tenker klarere. Samfunnsøkonomisk er sykkelsatsing derfor en liten investering for et stort utbytte.

Bilen er en utfordring på mange måter, og det er en rekke grunner til å få flere over på sykkel. Dette har flere europeiske storbyer erkjent og massive sykkelsatsinger er igangsatt. I Trondheim har sykkelveiene blitt flere og tryggere de seneste årene, og for mange har sykkelen allerede blitt en vane. Det er status å sykle. De fleste av oss opplever likevel at terskelen over til tohjulingen er høy. Derfor må vi fortsette og gjerne også øke takten på vår sykkelsatsing. Jeg har tro på å kombinere tilrettelegging av gode og trygge sykkelveier, med reiserådgiving og vennlige dytt. Nettopp fordi vaner er så vonde å vende.

heidi.fossland@trondheim.kommune.no