Midtbyen lever, men bør blomstre mer. Politikerne har et enkelt virkemiddel: De må stoppe kjøpesenterveksten.

Jeg har gått rundt i byen og tenkt på noe Adresseavisen fortalte denne uka. Omsetningen i butikkene i Midtbyen sank med over fire prosent første halvår i år. Tallene viser at det særlig er klær, smykker, sko, bøker og sportsutstyr vi kjøper mindre av innenfor elveslyngen. I klesforretningene, den desi-dert største bransjen i Midtbyen, var omsetningen ti millioner kroner lavere siste halvår enn i samme periode i fjor.

Jeg har også kjørt en runde til sportsbutikker og byggvarehus for å gjøre innkjøp til sommeren. Jeg har merket meg at kafeen hos Byggmaker på Tiller er stengt mens de utvikler et nytt «kafékonsept». Fint skal det være, til og med på Heimdalsmyra.

Selv gir jeg blaffen i «kafékonseptet» hos Byggmakker. Når jeg er på Tiller, vil jeg ha planker, maling, plenklipper og melk kjapt og billigst mulig. Det er der, og på Lade, mange av oss handler.

I Midtbyen er det annerledes. Dit drar vi for å få opplevelser, drikke kaffe og klippe håret. Frisørene er en av bare to bransjer som har vokst den siste perioden. Den andre er de som selger vesker og reiseeffekter, men de er atskillig mindre.

LES OGSÅ LEDEREN: Midtbyen reddes ikke av flere biler

Antakelig synes de aller fleste det er mer stas å besøke Midtbyen enn å parkere utenfor et varehus på Tiller. Da jeg gikk i byen denne uka, var den full av attraksjoner; martna, bondens marked og Starmus. Lys levende astronauter som har ruslet rundt på månen, sto på en scene på Torvet og begeistret ungene. Nå gå vi inn i en roligere periode, før aktiviteten blusser opp igjen med Olavsfestdagene og Pstereo.

Midtbyen har kraft i seg til å overleve noen måneder med synkende omsetning. Kanskje er det snakk om tilfeldige variasjoner. Kanskje kan årsomsetningen til slutt bli på linje med tidligere år. Handelen i sentrum har vært stabil lenge, den har verken gått opp eller ned.

LES OGSÅ KRONIKKEN: Det går i riktig retning i Midtbyen

Omsetningsnedgangen på fire prosent de siste månedene kan ganske enkelt ha sammenheng med dårlig vær. At stadig flere bruker butikkene i sentrum som prøverom, mens de kjøper klærne på nettet, er en annen forklaring.

På lengre sikt er det likevel ingen tvil om hva som er Midtbyens største problem. Trondheim har fått en overflod av kjøpesentre og varehus der folk parkerer gratis og bærer varene rett inn i bilen. City Syd, City Lade, Lade Arena, Sirkus Shopping og alle varehusene i områdene rundt, suger kraft ut av Midtbyen.

Man skulle tro at kjøpesenteretableringen for lengst har nådd et metningspunkt, men veksten fortsetter. City Lade utvidet og åpnet en ny etasje sist høst. Nesten alle kjøpesentrene i Trøndelag økte omsetningen i 2016. Totalt håvet de inn over 14 milliarder kroner.

Andre undersøkelser viser at under 20 prosent av befolkningen foretrekker Midtbyen når de skal handle. Midtbyens andel av handelen i Trondheim sank fra over 16 prosent i 2006 til vel 14 prosent i 2014. Tallene er ikke dramatiske, men utviklingen går én vei. Den går feil vei for alle som vil ha et mer livskraftig sentrum.

Knapt noe tema i Trondheims byutvikling er de siste årene blitt så heftig diskutert som aktiviteten i Midtbyen. Utallige seminarer er blitt arrangert. Næringslivsfolk, politikere og andre har til det kjedsommelige gjentatt at de vil ha mer liv og røre innenfor elveslyngen.

Når politikerne roser Midtbyen, må de huske at de selv har tatt strupetak på den, ved å tillate den sterke kjøpesenterveksten.

De kan unnskylde seg med at de ikke har vært mer slepphendte enn politikerkolleger i andre byer, og de vil ha rett i det. Norge er et kjøpesentermekka. Vi har bortimot tusen kvadratmeter kjøpesenterareal per tusen innbyggere og ligger i ensom majestet på europatoppen. Hver nordmann har nesten en -kvadratmeter kjøpesenter hver. Sverige har 400 kvadratmeter kjøpesenterareal per innbygger, Tyskland bare 200.

Kjøpesenterutviklingen har ført til at sentraene i en rekke byer og tettsteder har mistet mye av sin gamle kraft. I Trondheim har Midtbyen så mange andre historiske og kulturelle attraksjoner at den kommer til å klare seg godt – men sentrum trenger mer handel, og da må kjøpesenterveksten stoppes.

For en del år siden antydet enkelte rødgrønne politikere at det bør innføres parkeringsavgift utenfor kjøpesentrene, både for å dempe biltrafikken og for å styrke Midtbyen. Tanken er ikke blitt fulgt opp, kanskje fordi de som tenkte i slike baner, forsto at protestene ville bli for sterke.

Det er juridisk vanskelig å kreve at kjøpesentre tar parkeringsavgift på sin egen eiendom, og det blir ikke populært blant publikum. Hvis Midtbyen fortsetter å tape i konkurransen med Tiller og Lade, kan det likevel bli nødvendig å bruke sterk lut.