En beveget festivaldirektør og en kulturminister i pilegrimsrus slo an tonen for et nytt skjebneår for Olavsfestdagene.

Åpningen av en 55. Olavsfestdagene i Borggården fredag hadde klare fellestrekk og påfallende forskjeller fra tilsvarende arrangement i fjor. For publikum var det mest slående forskjell at været var mye bedre, samt at scenen er flyttet til bakre del av Borggården. Det vil sannsynligvis få utendørsscenen til å virke mer intim, ved at den er gjort mindre smal og mer bred.

Det samme kan ikke uten videre sies om programmet, og det er sikkert fornuftig. Det har sjelden vært viktigere for festivalen å dyrke sitt særpreg. Olavsfestdagene har i likhet med de fleste andre norske festivaler søknad inne til Kulturrådets nye ordning for festivalstøtte neste år. Først i desember får festivalen vite om de får støtte for ett, tre eller fem år framover.

Les også kommentaren «Gnålet fra folk over 50»

Festivaldirektør Petter Myhr virket rørt og kjempet med en klump i halsen da han presenterte smakebiter fra årets program. Han fortalte om elevene på Trondheim Katedralskole som ble utfordret på årets tema «Idol». På spørsmål om hvem som burde på plass på Vestfronten hvis to av de gamle figurene ble byttes ut med nye personer, som moderne idoler, hadde flere av gruppene svart «mamma».

Den nye styrelederen for Olavsfestdagene, Arild Kalkvik sa at festivalens mål er å forene kirkefest og folkefest og skape positiv forvirring om hva som er hva. Selv blant musikk av Prince og Bjørn Eidsvåg hellet nok preses i Nidarosdomen Helga Haugland Byfuglien mest mot det første. Hun problematiserte årets festivaltema ganske godt, og sa at ingen av oss er bare det andre ser, og at ingen av oss er bare det vi selv ser.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland åpnet som i fjor festivalen. Denne gang i sprudlende pilegrimsrus, åpenbart oppildnet av for første gang å komme til hjembyen som pilegrim. Hun sa ikke et ord om spel, kvalitet eller kritikk, men snakket engasjert om å bli beveget som pilegrim.

For Olavsfestdagene er det viktigere enn noen gang å gi ikke bare kulturministeren, men også publikum flest spesielle opplevelser i skjæringspunktene mellom tro, kultur og samfunn. Hofstad Helleland trakk fram den store nasjonale markeringen om 13 år, i anledning 1000-årsjubileet for kong Olavs død på Stiklestad.

Nidarosdomen bør være et naturlig sentrum i tusenårsmarkeringen, ifølge kulturministeren. Hun sa også at Olavsfestdagene har en magisk ramme for festivalen med Nidarosdomen og Erkebispegården. Det skal godt gjøres å tolke det annerledes enn et Olavsfestdagene bør ligge an til langsiktig støtte når framtidens festivalpott snart skal fordeles.

Les også kommentaren «Det motsatte kulturløftet»