Let’s cut the crap! Digitalisering er en kul måte å si automatisering på.

Det er et begrep som forteller oss at vi må bruke ny teknologi for å bli mer effektive, slik at vi kan spare tid og penger. Også har vi drevet på med dette siden tidenes morgen.

Det som er nytt nå, er at teknologiutviklingen skjer så raskt at vi ikke greier å henge med, markedene endrer seg og forbrukerne er dem som sitter igjen med makta. Bedriftene og organisasjonene som ikke tar dette på alvor, som verken har evne eller vilje til å tilegne seg ny kunnskap, vil rett og slett for-svinne. Så enkelt og så brutalt er det.

Les også: NHO til nye studenter: – Må ikke tro at én utdanning nødvendigvis er nok

Jeg har hørt ledere og ledergrupper snakke mye om digitalisering som løsning på mange problemer (det er lov til å kalle det problemer igjen nå, og ikke utfordringer) det siste året. «Vi må digitalisere» sier den ene lederen. «Ja, det blir viktig» sier den andre. Og heldigvis sier hun som er leder nummer tre «Hva betyr digitalisering, og hvordan gjør vi det?»

Jeg husker godt vi snakket om «innovasjon» på starten av 2000-tallet. Da gikk det inflasjon i å bruke begrepet om alle mulige forbedringsprosesser. Jeg har selv drevet innovasjon innenfor tannbørsteutvikling gjennom å utvikle en ny bustkonfigurasjon som gir mer effektiv tannpuss. Innovativt? Selvsagt.

Det er flere likheter mellom begrepene innovasjon og digitalisering – men det aller viktigste disse begrepene gjør, er at de utfordrer oss til å lære og til å utvikle.

Les også: Stine kom inn på et av NTNUs vanskeligste studier

Finansavisene har hatt forside på forside med hvor viktig det er at dagens ledere forstår at de må digitalisere. Digitaliser NÅ! Og for ikke lenge siden så hadde de slått opp en artikkel med budskapet «Nå har lederne endelig forstått at de må digitalisere». Det er godt å vite da, erkjennelsen har nådd det norske næringsliv. For nå blir IKTprosjekter til digitaliseringsprosjekter, IT-sjefer blir digitaliseringsdirektører og vi skal alle digitalisere oss raskt til suksess og lønnsomhet.

Jeg tenker at jeg med denne artikkelen skal avmystifisere hele digitaliseringsgreia og gjøre det enkelt for deg, uansett om du er liten eller stor bedrift, privat eller offentlig, nysgjerrig på hva det betyr eller lei av hele begrepet allerede.

Les også kronikken: IKT-faget er i ferd med å bli rasert

Her kommer noen enkle spørsmål:

–Ønsker du å utvikle deg selv og virksomheten din? Svarer du nei her så kan du gå over til å lese tegneseriene bak i avisa.

–Har dere noe forbedrings-potensial på ledelse, samarbeid, logistikk, rutiner, salg og/eller kommunikasjon? Svarer du nei her, er det bare å gratulere. Så flinke dere er!

–Basert på hvilket tema (eller temaer) du ønsker å forbedre, kjenner du til noen andre virksomheter/mennesker som ser ut til å mestre nettopp dette?

Svarer du nei her, så må du intensivere nysgjerrigheten din og komme deg ut av egen boble og søke inspirasjon.

Svarer du ja på siste spørsmål, kan du gå rett i handlingsmodus. Finn navn og nummer og ring bedriften eller vedkommende du vil lære av, inviter dem på kaffe eller på et ledermøte. Spør dem om de er villige til å dele litt av sine erfaringer. Du skal lete lenge for å finne noen som ikke vil dele sine suksesshistorier med deg, om de ikke anser deg som en tøff konkurrent som vil gjøre ting bedre enn dem selv.

Opptatt av debatt? Les også: Jeg har nesten gitt opp å få meg fast jobb. Er utgått på dato. Ubrukelig

Jeg har nemlig en utmerket hypotese om at vi vil kunne utløse store gevinster hvis vi drar dette digitale lasset sammen i denne regionen. Jeg erfarer og ser at mange virksomheter sitter på hver sin tue og utvikler systemer eller tar i bruk innkjøpte systemer for å spare tid og tjene mer penger. De feiler, lærer, justerer, implemen-terer og drifter.

Jeg erfarer også at vi har selskaper i denne regionen som viser ferdigheter i toppklasse på å ta i bruk teknologi i arbeids-prosesser og logistikk.

Hva om vi kunne åpne opp litt, se på synergiene og lære av hverandre på tvers av virksomhetene.

Mer debatt: Jeg er invitert på jentelunsj, jentetur, jentefrokost - og for meg blir det et steg tilbake

Denne signert-artikkelen håper å nå to målgrupper:

Gruppe 1: Mennesker som svarte ja på alle de spørsmålene ovenfor og som allerede har kommet seg inn i handlings-modus.

Gruppe 2: Disse vil få e-poster og telefoner fra gruppe 1 – og bør se det som sitt ansvar å bidra med erfaring, råd og inspirasjon.

The proof is in the digitalisering!

Hør våre kommentatorer og gjest Yngve Brox oppsummere årets valgkamp i podkasten OmAdressert

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter