Kristian Seltun har vært en stor suksess som sjef på Trøndelag Teater. Nå har styret valgt en sjef med helt lik bakgrunn.

- Elisabeth Egseth Hansen, hvem er det, er nok mange publikummeres første reaksjon når de hører at hun blir den nye teatersjefen i Prinsens gate. Det korte svaret er at hun har vært sentral i mange av teatrets beste oppsetninger i flere år.

Det er antakelig tre årsaker til at hun har tatt innersvingen på mer kjente navn som Catrine Telle, Mads Bones og Paul-Ottar Haga: Hun er dyktig og allsidig. Hun har en høy stjerne blant teatrets ansatte. Og ikke minst: Teatrets styre vil gjerne videreføre Kristian Seltuns linje. Da var hun et opplagt valg, selv om mange som følger teatret fra sidelinjen, ble overrasket.

LES OGASÅ: Dette er den nye sjefen

De som har lest teatrets programhefter grundig, har fått med seg navnet. Den påtroppende teatersjefen har ofte skrevet tekstene som presenterer forestillingene. Viktigere er det som har stått med liten skrift: Dramaturg: Elisabeth Egseth Hansen.

Siden hun ble ansatt på teatret for fem år siden, har hun hatt denne funksjonen i så ulike oppsetninger som «Hamlet», «Påfuglen», «Når vi døde våkner», «Hedda Gabler», «Blue Motell», «Doppler» og mange andre. En dramaturg arbeider først og fremst med teatertekster, men slik Hansen har fungert på Trøndelag Teater, har hun nok også vært sentral i utviklingen av nye oppsetninger.

Antakelig har hun fungert som Kristian Seltuns nærmeste kunstneriske rådgiver. Det har ikke så mange utenfor huset vært klar over, for det er regissørene som får oppmerksomhet når nye stykker blir satt opp. Dramaturgen er viktig, men får ikke offentlighetens lys.

LES OGSÅ: Trøndelag Teater er et hett tema i Teater-Norge

Seltuns kunstneriske valg har gjennom mange år vært så gode at styret ikke så noen grunn til å skifte kurs. Derfor ga de stafettpinnen videre til hans kunstneriske nestkommanderende.

Flere andre søkere kunne nok blitt gode teatersjefer, men de valgte «stø kurs» i stedet. I dette tilfellet er «stø kurs» paradoksalt nok en nyskapende retning.

Trøndelag Teater er de siste årene blitt et av landets mest kreative teatre. De har fått flere Hedda-priser og enda flere nominasjoner, og Seltun har klart den vanskelige balansegangen mellom det populære og det kunstnerisk utfordrende.

Under hans ledelse har teatret til og med klart å nå ut til et relativt stort publikum med oppsetninger som kunne blitt ansett som «smale» eller «vanskelige». Elisabeth Egseth Hansen har nok hatt stor betydning for at denne balansegangen har lyktes. Noe av det første hun sa da hun møtte pressen onsdag morgen, var at teatret fortsatt skal nå ut til mange. de skal fortsatt satse på høy kunstnerisk kvalitet, og de skal fortsette og gjerne forsterke den aller mest gledelige tendensen i Prinsens gate: Teatret når ut til stadig flere unge publikummere.

LES OGSÅ: - Fint at det ble en kvinne, mener tillitsvalgte

Hansen har gått i samme skole som sin forgjenger og er på samme alder. Seltun sto i spissen for Teaterhuset Avant Garden rundt tusenårsskiftet. Etter å ha skaffet seg solid teoretisk ballast, kom hun kom inn i det samme teaterhuset omtrent da han sluttet, og hun ble kunstnerisk leder få år senere. Fra 2008 til 2011 var hun scenekunstkonsulent i Norsk kulturråd og fungerte dermed som en slags teatersjef for det frie scenekunstmiljøet.

Seltun gikk også gradene utenfor institusjonsteatrene inntil han havnet i Prinsens gate. Der tilførte han friskt blod. Nå ligger det an til enda mer friskt blod. Og siden hun har bakgrunn fra den frie scenekunsten, kan vi regne med at hun har opparbeidet en kunstnerisk ryggmargsrefleks som sier at hun ikke skal gjenta gamle suksesser, men videreutvikle dem.

Om teatrets styre på ett vis viderefører en gammel vinneroppskrift, kan vi likevel regne med at vi får noe nytt. Utvikling, ikke stillstand, er en sentral ingrediens i denne oppskriften.