De blir stadig flere. Det er bra. Men jeg er livredd dem.

Som syklister er mange av dem anarkister. De kommer på fortau og rundt hushjørner i en forferdelig fart. De svinger inn og ut av fortauene som det passer dem. Sykler på tvers av fotgjengerfelt, og de skremmer vettet av både skolebarn og pensjonister. Noen kjefter også, når de kommer bakfra, hvis du har vært så uheldig å ta et lite skritt til høyre eller venstre. I Norge mangler vi sykkelkultur. Det har de i byer som København og Brussel. Der må du som fotgjenger også passe deg, men de har regler som stort sett respekteres av alle. Og skumle syklister får saftige bøter når de bryter trafikkreglene. Fotgjengerne også, forresten.

LES OGSÅ: Olav Tryggvasonsgate bør bli miljøgate

Jeg går mye i Midtbyen til og fra møter og annet. Og nå skal jeg fortelle en selvopplevd skrekkhistorie: I Munkegaten nord for Stiftsgården er det et fotgjengerfelt som ikke er lysregulert. Jeg la på vei over til den andre siden av gaten, og ante fred og ingen fare. Med ett brummet en buss som svingte ut i gaten fra holdeplassen like bak meg, og jeg bykset over til den andre siden. Ikke før var jeg trygt på fortauet der før en syklist kommer mot meg i rasende fart, og jeg måtte nærmest kaste meg til side. Sint var han også, og kanskje med god grunn, slik jeg kom som et skudd inn i hans «veibane».

For å få oversikt over trafikkreglene for syklister og gående, og om det finnes noen oversikt over antall sammenstøt mellom biler, sykler og folk som går, ringte jeg politiet i Trondheim. Likeledes ville jeg gjerne høre hvor mange bøter som var ilagt for trafikkovertredelser som involverer disse gruppene. Etter fem oppringninger over to dager uten å komme i kontakt med noen som kunne gi svar på dette, ga jeg opp. Da er det vel heller ikke grunnlag for å være optimistisk når det gjelder politiets kapasitet til å overvåke disse skumle syklistene.

Les også kronikken: Boformer med fellesskap

Ifølge Wikipedia er et fortau den delen av en bygate som er reservert fotgjengerne. Men det er kanskje ikke slik lenger.

Så etter denne kritikk av anarkistiske syklister, må det selvsagt legges til:

Utviklingen av sykkelbruken i Trondheim har svært mange positive sider. Og det ville selvsagt også være urettferdig å påstå at alle farer frem som villmenn. De fleste er nok både hensynsfull og høflig. Og de har det jaggu ikke alltid enkelt, skviset som de ofte må føle seg mellom bilister som ikke viser hensyn, og muligens en og annen uoppmerksom fotgjenger. Dessuten betyr syklistene mye for miljøet, og det er derfor gledelig at stadig flere finner frem sykkelen i stedet for å kjøre privatbil eller ta buss. Trondheim tar mål av seg til å bli Norges beste sykkelby.

Det er en god ambisjon. Nå legges det opp til egne sykkeltraseer, og ikke lenger de gamle gang- og sykkelveiene som skapte mange farlige situasjoner. I kommunen arbeides det også med en plan for et bedre tilbud for sykkelparkering, og en rekke andre tiltak, stort sett finansiert av Miljøpakken. Det er en klar politisk ambisjon å få flere til å sykle ved å legge forholdene bedre til rette, og det skulle bare mangle.

LES OGSÅ: Innherredsveien må fortsatt være miljøgate

79 prosent av trondhjemmerne har sykkel. Flere tusen har elsykler, og tallet øker. 10 prosent av befolkningen har til sammenligning moped eller motorsykkel, og det er en klar nedgang fra tidligere undersøkelser. Hver dag er det rundt 520000 reiser innenfor Trondheim kommune. Ni prosent av disse skjer med sykkel, 28 prosent til fots, 11 prosent reiser kollektivt, 44 prosent kjører bil, og åtte prosent er bilpassasjerer. Dette viser en undersøkelse fra 2013/14. I snitt har hver person bosatt i Trondheim som er 13 år eller eldre 3,4 reiser hver dag. Når det gjelder arbeidsreiser foregår hele 18 prosent med sykkel. Det er visstnok slik at hvis alle syklende i stedet kjørte bil, ville det i rushtrafikken skape en sammenhengende kø tilsvarende en distranse fra Melhus til Trondheim sentrum.

LES OGSÅ: Rapport fra sommerens sykkelturer i Oslo og Trondheim

Ser en nærmere på antall daglige reiser for bosatte i Trondheim, kan man glede seg over at reiser med bil er redusert med ca. 16000 pr. dag. Nasjonalt mål for storbyområdene er at all trafikkvekst skal tas med miljøvennlig transport. Trondheim har overoppfylt dette målet. Antall reisende med bil er redusert med seks prosent fra 2009/10 til 2013/14.

Kort oppsummert er det vel da slik: Jeg tror ikke vi i dag kan forestille oss hvor mange flere syklende Trondheim vil ha om 10–15 år. Heldigvis ser det ut som kommunen jobber godt med å legge forholdene bedre til rette for syklistene. Det er tilsynelatende relativt få som kjenner regelverket for syklende og fotgjengere, og her trengs det informasjon og reaksjoner på grove regelbrudd. I trafikken trenger vi rett og slett en helt annen respekt for hverandre.

Og enn så lenge: Pass deg når du går på fortau, krysser gater, eller Torvet. Ha en god dag!

Terje Roll Danielsen

Hør våre kommentatorer snakke om situasjonen etter valget, Oslo-pressens DAB-fortvilelse og regjeringens nikab-forslag

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter