Det trengs flere for å krangle. Sånn er det også ved Sjetne skole i Trondheim. Men ansvaret for å rydde opp ligger på ledelsen og politikerne.

Adresseavisen har den siste uka belyst problemene ved Sjetne skole i Trondheim. Mandag ble det kjent at kommuneledelsen har avsatt rektor ved skolen. Kommunens administrative ledelse sendte ut en pressemelding om forholdene, og tirsdag sørget formannskapet for en skittentøyvask mellom politikerne og administrasjonen i kommunen.

For åpen scene ble kommunaldirektør Camilla Trud Nereid og rådmannen kritisert for manglende evne til å rydde opp i forholdene. Spesielt harde ord brukte ordfører Rita Ottervik mot pressemeldingen administrasjonen sendte ut mandag. Ottervik og formannskapets øvrige medlemmer mener pressemeldingen dekker over ledelsens ansvar og at administrasjonen forsøkte å legge noe av skylda for krisen på foreldre og lærere ved skolen.

Adresseavisens avsløringer viser med all tydelighet en skole med alvorlige samarbeidsproblemer mellom de ansatte, mellom lærere og elever og mellom hjem og skole. Lærere har sluttet, elever har skiftet skole, foreldre har slått alarm og sykefraværet har til tider vært høyt. I tillegg foreligger det en rekke saker om mobbing og vold. Fylkesmannen har til behandling en rekke klager fra foreldre på læreres håndtering av elever.

LES KOMMENTAREN: Karakter: Ikke bestått

Det er ingen grunn til å tro at alle disse problemene skyldes den nå avsatte rektoren alene. Skal Sjetne skole tilbake på rett kjøl, er det ikke nok å avsette rektor og dermed tro at man seiler mot smulere farvann.

Når problemer og konflikter oppstår, skyldes det flere forhold. I denne saken er det flere enn rektor som må gå i seg selv for å vurdere om ting kunne vært løst på en annen måte. Fordeling av skyld løser ikke problemene. Løsningen ligger i evnen til å gjennomføre tiltak som kan sørge for at elevene ved skolen igjen får et læringsmiljø de har krav på. Når ledelsen ikke har evnet å få til det, må nye krefter inn for å rydde opp.

I den omtalte pressemeldingen om forholdene ved Sjetne skole peker rådmannen på flere problemområder. Pressemeldingen beskriver utfordringer knyttet til håndtering av enkelte elevers adferd, utfordringer ved personalet ved skolen, sykefraværet og foreldregruppens rolle i konflikten. Det er all mulig grunn til å kritisere både skole- og kommuneledelsen for sendrektighet og manglende evne til å løse problemene ved Sjetne skole. Det ansvaret ligger ene og alene på ledernivå.

Men når administrasjonen trekker inn elevene, foreldrene og personalet i problemet gjennom pressemeldingen, virker det samtidig som en kritikk mot dem som slår alarm og som peker på forhold de mener er uakseptable. Det skal det være stor takhøyde for å varsle fra når man mener noe er galt i kommunen. De som lenge har forsøkt å advare mot et dårlig arbeids- og læringsmiljø ved skolen kan ha vært en del av problemet, men det passer seg dårlig at kommunens ledelse forsøker å gi dem ansvaret for å rydde opp.

LES OGSÅ: - Vi er lettet for at vi endelig ble hørt

Skandalen ved Sjetne skole er først og fremst at det har gått halvannet år med bråk, strid og intern uro uten at ledelsen har funnet en vei ut av uføret. Ansvar må alltid gå oppover i rekkene, og ikke ned på enkeltelevers adferd, læreres sykefravær eller foreldres bekymring om hvorvidt ungene deres går på en skole som er i stand til å skape trygge og trivelige skoledager. Det er her rektor og kommunens ledelse har feilet.

LES FLERE KOMMENTARER AV HARRY TILLER HER