Fylkespolitikerne har gjort et tilbakeskritt i integreringsarbeidet i det nye Trøndelag.

Trøndelags første fylkesting har gjort seg bemerket ved å legge ned et integreringstilbud som fungerer svært godt. Torsdag i forrige uke mottok lærerne og elevene fra Thora Storm Videregående skole en uhyggelig julegave fra politikerne som sitter i Trøndelags første fylkesting. Opplæringstilbudet i studiespesialisering for minoritetsspråklige elever skal bli lagt ned.

LES OGSÅ: Registrering og rangering av minoriteter i Norge

Lærerne ved Thora Storm videregående skole har laget en suksessoppskrift på et integreringstiltak som bidrar til gode skoleresultater. Skolens minoritetsspråklige klasse på 15 elever får tett oppfølging, og en bratt læringskurve som følger en tilpasset språkundervisning i engelsk og norsk. Liten klasse, og intensiv oppfølging i språkforståelse har dannet grunnlaget for at elevene har prestert på et høyt nivå i flere fag. De femten elevene som var avgangsklassen våren 2017 presterte 4,2 i snitt på skriftlig norskeksamen, og blant dem som kom opp i norsk muntlig fikk tre karakteren fem, og to karakteren seks.

Integreringsopppskriften fra Thora Storm videregående skole har bidratt til at elevene har fått bedre eksamenskarakterer enn de øvrige elevene i norsk skole. Vedtaket om nedleggelse av et slikt tilbud er et tilbakeskritt i integreringsarbeidet i Trøndelag. Det populære utdannings-tilbudet er Trøndelags største suksesshistorie innen integrering og utdanning. En slik suksesshistorie gjenspeiler fylkeskommunens nye visjon «Vi skaper historie» men samtidig velger fylkespolitikerne å avslutte den gode historiefortellingen. I vår var jeg minoritetsspråklig avgangselev ved Tiller videregående skole. Minoritetsspråklige elever vet godt at utdanningsstatistikken til SSB ikke er i vår favør. Det er spesielt oss innvandrergutter som har svake forutsetninger for å gjennomføre videregående utdanning. Tallene viser at jenter i større grad enn gutter fullfører, uansett hvilken innvandrerbakgrunn de har. Og en av tre innvandrergutter slutter i videregående skole.

LES OGSÅ: Ensidig kampanje mot Trump

Politikerne i fylkestinget argumenterte for nedleggelse med at opplæringstilbudet blir for dyrt for det nye fylket. I hjembyen min Trondheim ville det kostet 12 millioner kroner for å opprette et like godt utdanningstilbud for 200 minoritetsspråklige elever. En slik kostnad er veldig liten i forhold til resultatene samfunnet og eleven kan oppnå ved å fullføre videregående skole med gode eksamensresultater, slik som elevene fra Thora Storm Videregående skole har gjort.

De samfunnsmessige kostnadene er betydelig høyere dersom innvandrere skal fortsette å være skoletapere. I fjor var det kun 54 prosent av innvandrerelever som fullførte videregående skole etter fem år. Statistikken viser en utdanningskrise som politikerne må rette opp i. Det sier seg selv at når nesten halvparten av innvandrerelevene ikke fullfører, da er ikke opplæringstilbudet verken godt nok eller bærekraftig.

Det er over 90 000 fattige barn i Norge. Lav eller ingen utdanning fratar barn og unge muligheten til å komme ut av fattigdommen. I fjor hadde nesten halvparten av dem som mottok sosialhjelp innvandrerbakgrunn. Den økende forskjellen mellom fattig og rik skyldes en fattig innvandrerbefolkning. Velferdsstatens fremste oppgave er å sikre at dagens barn av fattige foreldre ikke blir morgendagens fattige voksne. Og at barn av foreldre med lav eller ingen utdanning, ikke blir morgendagens voksne uten kompetanse og arbeid.

LES OGSÅ: USA etter et år med Trump

Utdanningstilbudet som Thora Storm videregående skole har utarbeidet har bidratt til å redusere elevenes sårbarhet. Dersom velferdsstaten skal oppleve flere suksesshistorier om integrering, er det det all grunn til å følge nøye med hvordan våre politikere prioriterer ressursene i den norske skolen.

Kjære fylkespolitikere, å investere i barns utdanning er den største investeringen for hele samfunnet. Fra nyttår blir Trøndelag ett fylke, da må dere brette opp ermene for å «skape suksesshistorie» for det nye Trøndelag.