Skal politikere i Namsos og på Røros bestemme hvor og når bussen i Trondheim skal gå?

Hvorfor er det ikke våre folkevalgte politikere i Trondheim som har ansvaret for bussen og trikken?

AtB styrer all kollektivtrafikk i et samlet Trøndelag. Men utfordringene i Trondheim er mer kompleks og langt mer omfattende enn i hele resten av Trøndelag til sammen.

I perioden mellom 2004 og 2008 hadde Trondheim dette ansvaret selv. Nå har riktignok mye skjedd, både med kollektivtrafikken og Trøndelag, siden 2008. Trondheim vokser og utvikler seg raskt. Kollektivtrafikk er en avgjørende brikke for hvordan byen skal utvikles, og henger tett sammen med boligutbygging, campus-planene og det meste annet som skal skje i Trondheim de neste 20 årene.

Spørsmålet om hvem som skal styre utviklingen i Trondheim er på nytt aktuelt etter samlingen av Trøndelag til ett fylke fra årsskiftet.

I regionmeldingen fra regjeringen ble det lagt opp til at storbyene selv kunne overta ansvaret for sin egen kollektivtrafikk. I 2017 sa både Venstre og Høyre i Trondheim at det var en mulighet Trondheim burde gripe. Men de ble møtt med massiv motstand fra fylkespolitikerne, og saken endte med at spørsmålet ble lagt dødt. Tilhengerne av lokal styring bør lete frem forslaget på nytt.

AtB, Miljøpakken og kollektivnettet i Trondheim og Trøndelag har utviklet seg i positiv retning de siste årene. Flere tar buss, det brukes mange penger på å gi oss alle bedre mulighet til å velge kollektivt fremfor å velge bilen. Både i Trondheim og i resten av Trøndelag har vi i dag et langt bedre busstilbud enn for noen år siden.

I dag er det Trøndelag fylkeskommune som har det politiske ansvaret for all kollektivtrafikk i det samlede Trøndelag. Miljøpakken i og rundt Trondheim bidrar til finansiering, investeringer og tilrettelegging for buss, gående og syklende gjennom tilskudd fra staten og penger fra bomringen. Gode avtaler mellom fylket, kommunen og staten er forutsetningen for at vi kan nå målet om nullvekst i biltrafikken og en omstilling i måten vi reiser på. Men vi ser stadig eksempler på at fylkespolitikerne og bypolitikerne i Trondheim havner i konflikt når det skal planlegges for at bussen skal vinne over bilen i Trondheim.

Krangelen om miljøgate i Innherredsveien og konflikten rundt side- eller midtstilte kollektivfelt i Trondheim sentrum, er to eksempler på stridighetene som oppstår mellom fylket og kommunen og som forsinker og forvansker arbeidet med blant annet den nye metrobussen.

LES OGSÅ LEDERARTIKKELEN: Uholdbar konflikt om bussene

Mens politikerne i rådhuset er nødt til å bry seg om alle delene av byutviklingen i en raskt voksende by som Trondheim, trenger ikke fylkespolitikerne stå til ansvar for handelsstanden i Midtbyens bekymring for nedgang i omsetning, gatebruksplaner, innbyggernes bekymring for parkering, støy fra bil og buss eller detaljer om hvor holdeplassene skal være. Kollektivtrafikk i en storby som Trondheim henger så nøye sammen med all annen byutvikling, at det politiske ansvaret må ligge nærmest mulig brukerne og velgerne. Det er mye fint å si om fylkespolitikere fra Namsos og Røros, men detaljene rundt gatene og holdeplassene i Trondheim sentrum er ikke akkurat deres hjemmebane.

Tall fra AtB viser at det kjøres mer buss i Trondheim enn hele Trøndelag, dersom man regner alle rutene om til kjørte kilometer. I fjor reiste det over 27 millioner mennesker med buss i Trondheim, mens det i resten av Trøndelag var vel ni millioner reisende. Tallene i seg selv forteller klart og tydelig hvor stor del av kollektivtrafikken som foregår innenfor Trondheim kommunes grenser. Da er det merkelig at de folkevalgte i denne byen ikke har mer de skulle ha sagt om hvordan pengene brukes og hvor og når bussene i Trondheim skal kjøre.

Det er åpenbart komplekst å endre på ansvarsfordelingen. En oppsplitting av politisk ansvar mellom fylket og Trondheim vil være en omfattende, men ikke en umulig oppgave. Enkelte busser har en tendens til å krysse kommunegrensene, og det byr på utfordringer dersom bystyret i Trondheim skal overprøve kollegene i Malvik og i Skaun om ruter mellom kommuner og spørsmål om takstsoner. Men langt de fleste reisende i hele AtB-systemet reiser innenfor Trondheim kommune. Langt de fleste kilometer som kjøres med buss i Trøndelag, kjøres innenfor Trondheims grenser.

LES KOMMENTAREN: Viktige saker kan ikke behandles på denne måten

Trondheims utfordringer er annerledes enn de fleste andre kommuner i Trøndelag, også når det gjelder å skape et godt kollektivtilbud. Derfor må politikerne som står til ansvar i Trondheim ha hånden på rattet i egen bybuss.

Der det finnes en vilje til endring, finnes det ofte en vei. Det bør gjelde for bussen i byen også.

LES FLERE AV HARRY TILLERS KOMMENTARER HER