Jon Gunnes, Venstre og stadig flere trønderpolitikere fra regjeringspartiene, spiller et høyt spill om Trønderbanens fremtid.

Adresseavisen og andre trønderske avishus har gang på gang fotografert blide stortingspolitikere, med Jon Gunnes i spissen, som med kakesmuler rundt munnen har jublet for at 20 år kamp for elektrifisering endelig var kronet med seier. Nå reiser venstrefolk rundt i Trøndelag for å selge inn tanken om å bruke pengene vi var lovet til elektrifisering heller skal brukes på andre prosjektet. De kan imidlertid ikke garantere at disse pengene blir i Trøndelag dersom strømmastene skrotes i påvente av nye teknologiske løsninger for utslippsfrie tog.

I Nasjonal transportplan heter det at elektrifisering av Trønderbanen skal få penger innen 2029. Banenor har redusert kostnadene og prosjektet ligger inne i Jernbanedirektoratets handlingsplaner. En 20 års kamp har lenge sett ut til å være over og alt er klart for å vedta investeringen i 2019, slik at arbeidet kan være ferdig i 2024-25. Men så enkelt er det likevel ikke. I statsbudsjettet for 2018 ble prosjektet nullet ut.

Etter at oppstarten med å bygge master og strømledning langs jernbanen gjennom Trøndelag ble utsatt fra regjeringen, har lokale politikere - med Venstre i spissen - endret strategi etter at Venstre ble et regjeringsparti. Nå er signalene derfra at strømmaster langs jernbanen er gammeldags. Pengene som er avsatt i Nasjonal transportplan bør heller brukes til krysningsspor, utbedringer av stasjoner og tunnel gjennom Malvik. Det skal handle mer om å få opp frekvensen på Trønderbanen, enn å først elektrifisere banen. Elektrifisering skal det også bli, men fra regjeringspartiet Venstre heter det nå at arbeidet med å få ned reisetiden er viktigst. Så skal ny teknologi etter hvert sørge for at togene ikke lenger går på diesel.

Det er mye fornuft i å få opp frekvensen på togstrekningen mellom Trondheim og Steinkjer. Men det er vanskelig å godta at 20 års arbeid med å overbevise sentrale myndigheter om elektrifisering nå skal kastes på båten. Risikoen er stor for at pengene som allerede er lovet å komme til Trøndelag for å fjerne dieseltogene, heller blir brukt til å tette underskudd i jernbaneprosjekter andre steder i landet. Budsjettarbeid fungerer nå engang slik at dersom et prosjekt stanset ett sted i landet, så finnes det andre budsjetthull å tette andre steder.

Regjeringen og samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen ser ikke ut til å ha særlig lyst til å trykke på knappen for å rulle ut kjøreledninger og sette opp master langs Trønderbanen og Meråkerbanen nå til tross for at trønderne er lovet milliardinvesteringer til utslippsfrie tog gjennom Trøndelag. I stedet for å spille høyt om Trønderbanens fremtid som moderne jernbanestrekning, burde politikerne fra regjeringspartiene stått på bordet i møter med sine statsråder og forlangt at regjering og Storting står bak sine forpliktelser om å levere som lovet. Det ville vært en bedre strategi fremfor å akseptere en usikker prosess der man håper og tror at milliardene til elektrifisering med et pennestrøk kan flyttes over til å øke frekvensen på togstrekningene i Trøndelag.

Egentlig trenger Trønderbanen og Meråkerbanen både elektrifisering og utbedringer på skinnegangen slik at frekvensen går betydelig opp. Det burde vært både og for toget i Trøndelag. Men i virkelighetenes verden er det vanskelig å få både i pose og sekk. Skal toget kunne konkurrere med E6 mellom Trondheim og Stjørdal når Nye Veier er ferdig med sitt prosjekt, må også kapasiteten opp. Vi trenger en effektiv, utslippsfri og rask transportåre gjennom et samlet Trøndelag og vi trenger en effektiv flytogløsning, spesielt mellom Trondheim og Værnes. Det er må være nok en oppgave som et samlet Trøndelag står bak. Men å avblåse å bygge master og kjøreledning nå, for å håpe at pengene forblir langs jernbanen i Trøndelag, er en skummel plan.

Lederen i Trøndelag Venstre, Torgeir Anda, skriver i et innlegg i Trønder-Avisa at banen blir elektrisk selv om det ikke bygges master nå. Han setter sin lit til at de nye togene vil bringe med seg ny teknologi. I fremtiden kan de drives av en rekke ulike energikilder, ikke bare strøm fra ledninger over jernbanen. Hva som blir fremtidens togteknologi er fortsatt usikker, det eneste som synes sikkert er at diesel-æraen på jernbanen går mot slutten. En gang i fremtiden skal ledningene ned og erstattes med en kraftpakke i toget. Den kan fylles med elektrisitet, biodrivstoff, hydrogen eller nye energikilder som vi i dag ikke kjenner til.

Likevel er det vanskelig å se bort fra alle faglige råd som i dag peker på første trinn på den nye jernbanen gjennom Trøndelag må være å få bygget mastene vi har ventet på i 20 år. Så må jobben starte for å få farta opp – på elektriske tog.

LES FLERE AV HARRY TILLERS KOMMENTARER HER