Både miljø og gate på samme tid. Er det mulig?

Trondheim kommune har ambisjoner om å forandre Olav Tryggvasons gate om til en miljøgate samtidig som det fortsatt skal være en gate der biler og busser skal kjøre. Håpet er at bussene skal komme fortere frem, bilistene skal velge andre veier gjennom byen og folket skal sykle, gå, kose seg og ikke minst handle i den nye miljøgata.

Det er mange ønsker på samme tid. Slike kinderegg er det sjelden man opplever i det virkelige livet.

Omsider kom politikerne frem til løsninger som både skal ta hensyn til trafikkavviklingen gjennom Midtbyen og tiltak i Olav Tryggvasons gate som utvikler byen ved å stenge gata for gjennomkjøring, fjerne ett kjørefelt i begge retninger og pynte opp med blomster og sitteplasser.

I formannskapet tok politikerne hensyn til bekymringsmeldingene fra handelsstanden, og justerte seg inn på en kurs som virker mer farbar. Selv om rådmannen hadde ønsket å stenge Bakke bru for biler, slik at bussene skulle komme lettere gjennom byen, ble brua holdt åpen.

Så kom sperringene, bildekkene og gravemaskinene på plass. Det så ikke bra ut, men de fleste forstår at en anleggsperiode må til før man kan bygge om en firefelts bilvei til en tofelts miljøgate. Nå monteres benker og bord, blomsterpotter er i ferd med å rulles ut og gata tar mer form. Mandag 16. juli skal gata fremstå i sin nye drakt – som et prøveprosjekt.

Det er lurt å prøve seg frem med tiltak i Midtbyen. På den måten kan man justere kursen uten å ha låst seg fast i kostbare ombygginger og ordninger som er vanskelig å snu. Det er ikke så vanskelig å skjønne bekymringene til de som lever av handel i Midtbyen heller. Dersom restriksjonene for bilene blir for store, er det lett å heller kjøre til et kjøpesenter med gratis parkering utenfor sentrum. Samtidig er det nødvendig å sørge for at bussene kommer frem, at det lages gode løsninger for gående og syklister og at Midtbyen blir et godt sted å oppholde seg. Som så mange ganger før handler det om å porsjonere riktig og finne en balanse mellom handel, trafikk og byliv. Det er akkurat her det begynner å bli vanskelig.

I det siste har vi sett eksempler på at politikerne lytter bedre til innspillene fra handelsstanden, og det er nødvendig. Tiltakene i den nye miljøgata må utformes slik at også butikkene og serveringsstedene langs gata føler at de får noe som er bedre enn det de har hatt. Nakne fortau skaper ikke liv i byen. Men om det popper opp noen fortauskafeer, noen flytter deler av butikken ut på gata og det skapes mer liv og røre – da begynner vi å nærme oss noe som kan kalles miljøgate.

Olav Tryggvasons gate skal ikke gjøres om til en gågate. Den har i mange år vært en viktig trafikkåre gjennom byen. Det skal den fortsatt være, men med forhåpentligvis noe færre biler. Bussene, og de nye metrobussene som kommer neste høst, skal gjennom gata. Målet er at de som kjører bil heller skal velge Nordre Avlastningsvei og de nye tunnelene når de skal gjennom byen. Det er en fornuftig tanke, men alle som har kjørt den veien i morgenrushet har sett at køene er lange helt fra Ila til Brattøra og vel så det. Det gjenstår å se om det er mulig å pakke enda flere biler på avlastningsveien, eller om mange heller velger Fjordgata og andre småveier når den nye miljøgata ikke lenger har gjennomkjøringsmuligheter.

Det er en god idé å skape mer byliv i gata, den har ikke akkurat vært en perle i så måte. Nå kommer det sittegrupper der bilene har brukt å kjøre. Det kan fungere, i alle fall når sola skinner og det er sommer i Trondheim. Men de fleste vet at det kommer dager da været ikke akkurat innbyr til en kaffe latte på en utendørsbenk. Været kan få av oss gjøre noe med. Noen sittegrupper og litt mer uteliv vil uansett kunne gi mer liv. Det store problemet er vel heller at prosjektet går ut på å kombinere trafikk og miljø så tett på hverandre. Når superbussene og bilene skal bruke ett av feltene, og kaffedrikkende handlende skal bruke det andre, kan det bli trangt og lite trivelig for begge.

På en solskinnsdag i juli, når halve byen likevel har ferie og bylivet pulserer sakte, er det lett å se for seg at miljøgata kan gi nytt liv til byen. Utfordringen kommer når vi alle skal tilbake på jobb, bussene er tilbake i ordinære ruter, syklistene har pakket bort tohjulingen for vinteren og bilistene er tilbake i vanlig gjenge. Det er da vi får svaret på om prøveprosjektet er liv laga, både for kollektivtrafikken, handelsstanden og oss som fortsatt skal bo og jobbe i Trondheim sentrum.

LES FLERE KOMMENTARER FRA HARRY TILLER HER