Omsetningsfallet i Midtbyen er del av en større trend. Både kjøpmenn og kommune må tenke nytt for å revitalisere sentrumshandelen.

Butikkene i Midtbyen sliter. Bare det siste året har flere stengt. - Hvis nedgangen fortsetter, kan vi ikke fortsette i Midtbyen, advarer flere butikkeiere. Næringsforeningen bekrefter omsetningsfallet.

Bilbegrensninger i sentrum og konkurranse med kjøpesentrene med store parkeringsplasser, fremføres som en viktig forklaring. Det pekes også på at byggearbeider har gjort sentrum utilgjengelig og utrivelig. Men nedgangen i sentrumshandelen i Trondheim er faktisk mindre enn i både Stavanger, Bergen og Kristiansand.

Har butikkdøden i Midtbyen andre årsaker?

LES KOMMENTAREN: Kan treige trondhjemmere bli storbyfolk?

Måten vi shopper på, forandrer seg stadig. For 20 år siden var det for eksempel et titalls platebutikker i byen. Platekompaniet hadde butikker på Trondheim Torg, i Munkegata og flere andre steder. I Sommerveita var det dessuten en platebutikk som solgte alternativ musikk.

I dag er det derimot få platebutikker å se. Årsaken er ikke at folk har sluttet å høre på musikk. Tvert i mot. Årsaken er at måten vi kjøper musikk på, har endret seg radikalt. Først kom internett, og rundt 2005 var kjapt bredbånd blitt allemannseie. Da fildelingssteder som Pirate Bay dukket opp, startet flere med ulovlig nedlastning. Men da strømmetjenesten Spotify dukket opp i 2008 og tilbød ubegrenset, lovlig, strømming av musikk for en hundrelapp i måneden, var løpet kjørt.

I dag er det én platebutikk igjen i byen, foruten et par spesialbutikker som selger vinylplater.

Når ny teknologi snur en etablert bransje fullstendig på hodet, omtales det på fagspråket som «disruption». Mange peker på at varehandelen nå står midt i en slik omveltning. Et raskt google-søk bekrefter at den viktigste trenden i varehandelen for 2018 i USA nettopp er butikkdød.

Hovedlinjen er at netthandelen har blitt såpass godt utviklet, at nettbutikker i økende grad utkonkurrerer vanlige butikker på faktorer som effektivitet, utvalg og pris.

Netthandelen i Norge vokser eksplosivt. Kjøpesentre er hensiktsmessige når en travel familie skal få unna storhandelen. Dermed står butikkene i Midtbyen igjen med å konkurrere med nettbutikker om mer personlige varer som klær, sportsutstyr og gaver.

LES ARTIKKELEN: - Hvis nedgangen fortsetter, kan vi ikke fortsette i Midtbyen

At røde omsetningstall og butikkdød er katastrofalt for de som mister sine arbeidsplasser, er hevet over tvil. Handelsstanden skal anerkjennes for arbeidet de nedlegger for å skape et trivelig og levende byrom. Den bitre sannheten er likevel at dårlig fremkommelighet for bil neppe er en særlig god forklaring på handelsnedgangen i sentrum.

For til tross for at torget er en byggeplass og at det har blitt vanskeligere og dyrere å parkere, brukes Midtbyen som aldri før. Midtbyen-regnskapet viser at alle piler peker oppover. Enten det er snakk om hvor mange som tilbringer en lørdag i sommerhalvåret i sentrum, eller om man teller antall arrangementer. Kaféer og restauranter i sentrum opplever også oppgang.

Spørsmålet er dermed hvorvidt butikkene i Midtbyen tilbyr det folk vil ha. Et nærmere blikk på Midtbyen-regnskapet bekrefter et trendskifte, som tyder på at det er her skoen trykker. Mens omsetningen for bokhandlere dalte med nesten ti prosent, økte omsetningen for frisører med nesten 12 prosent. Bøker kan man enkelt kjøpe på nett. Å klippe seg på en stilig sentrumssalong gir derimot kunden en opplevelse av luksus, som dessuten kan kombineres med kafebesøk eller en kulturopplevelse.

Handelsstanden må altså omstille seg og tenke nytt, hvis varehandelen i Midtbyen skal overleve. Den samme debatten foregår i USA. I konkurranse med netthandel må butikkene fokusere på hva de kan tilby av analoge opplevelser, er gjennomgangstonen. En klesbutikk kan for eksempel tilby timer med en personlig klesstylist eller arrangere «events» med en DJ som snurrer plater i butikken, skriver et bransjenettsted.

LES ARTIKKELEN: Sengemakeriet i Midtbyen har økt salget kraftig og utvider lokalene

Eieren av platebutikken «Crispin Glover Record Shop» i Olavskvartalet har nettopp tenkt nytt. Ved siden av å tilby opplevelsen av å bla i, og kjenne lukten av vinylplater, har Torgeir Lund ønsket å tilby små konserter i lokalet. Uformelle mini-konserter en lørdag formiddag med et glass øl til, høres ut som en suksess. Søknaden om skjenkebevilgning ble imidlertid blankt avslått av kommunen.

Hvorvidt alkoholservering må til for å lokke til seg kunder, er diskutabelt. At både kjøpmenn og kommune må tenke nytt for å vitalisere handelen i Midtbyen er imidlertid helt sikkert.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter