I Nygata er asfalten skrellet bort for å gi plass til brustein og sykkelheller.
Deretter står den nordre delen av Nedre Bakklandet for tur til å skifte ham fra asfalt til brustein og granittheller.
- Den nye løsningen på Bakklandet er en viktig del av tilretteleggingen for syklistene i byen. Den nye sykkelveien viderefører en rute som brukes av mange, sier prosjektleder Petter Fuglaas i kommunalteknikk i Trondheim kommune.
Tidligere tellinger gjort i regi av Miljøpakken viser at ca. 4000 syklister kjører over Gamle Bybro i døgnet.
- Bakklandet er en av de viktigste sykkelrutene i byen, sier Fuglaas.
Prosjekter for 683 millioner
Ferdig i år
Tiltakene finansieres av Miljøpakken, og vil koste 12 millioner kroner. Anleggsarbeidene skal være ferdig i løpet av året. I tillegg til sykkelveien, er det planer om en grønn lunge med benker og trær der Nygata og Nedre Bakklandet møtes i nord. Kommunen arbeider nå med finansieringen.
Firmaet Din Gårdsplass har nylig startet arbeidet i Nygata. I tillegg til å legge brustein og granittheller, skal det bygges opphøyet asfaltert fortau.
- Noe av hensikten med utbyggingen er å redusere konfliktene mellom syklister og fotgjengere. Bakklandet er populært, og tiltrekker seg mange turister. Med økt bruk av brostein, heller og beplantinger, vil området fremstå enda flottere enn i dag. Den estetiske siden av prosjektet er viktig, sier Fuglaas.
Prosjektene som endret Trondheim
Etappe to
Etter at arbeidene i Nygata er ferdig, står nordre del av Nedre Bakklandet for tur. Ikke bare skal asfalten fjernes og erstattes av brustein og granittheller, fortauet på vestsiden av gaten skal utvides for å skille fotgjengere og syklister på en bedre måte. Det skal plantes trær, settes opp benker og legges bedre til rette for sykkelparkering.
- Plassene for kortidsparkering i Nedre Bakklandet forsvinner når fortauet utvides. Soneparkeringen på den andre siden av gaten blir som før, sier Fuglaas.
Han tror tiltakene blir godt mottatt av både syklister og beboere.
- Når arbeidene er avsluttet, blir det sammenhengende sykkelvei mellom Gamle Bybro og rundkjøringen ved Bakke bru, sier Fuglaas.
Bakklandstorget har opptil 2800 fotgjengere i timen.
- Dette er nesten like folkerikt som Torvet med mye større areal, og en viktig grunn til at vi prøver å skille syklister og fotgjengere, sier Fuglaas.
Noen beboere har spurt kommunen om det er mulig å gjøre noe for at syklister ikke skal kjøre for fort gjennom området.
- Passasjen til Nygata er smal i sør, og syklistene kommer ganske nær inngangspartiet på husene. Vi vil vurdere om det er mulig å gjøre noe for å redusere sykkelhastigheten av hensyn til beboere og fotgjengere, sier Fuglaas.
Miljøsatsing ga mer sykkel
Stadig fler kvinnelige syklister
Fram og tilbake
Formannskapet vedtok opprinnelig å videreføre sykkelveien gjennom Nedre Bakklandet. Vedtaket var i strid med anbefalinger fra rådmannen, Miljøpakken, byantikvaren og velforeningen. Senere ble vedtaket opphevet, og formannskapet bestemte at traseen skal legges gjennom Nygata.
- Vi er godt fornøyd med den løsningen som er valgt. Nå slipper man å ødelegge den tradisjonelle brusteinsbeleggingen i Nedre Bakklandet, sier styremedlem Bjarte Aksnes i Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening.
Forholdene i Nygata blir også ryddigere.
- I dag er det både fotgjengere og syklister midt i veien, sier Aksnes.