- At tilbudet til syklistene ikke oppfattes som trygt! Dersom man tvinges ut i trafikken med biler opplever mange at det er farlig å sykle. Det er mange som ikke tør å bruke sykkelfelt i veibanen. Det minste man burde kunne gi en syklist er en kantstein ut mot bilene, sier Richard Liodden Sanders, leder for lokallaget i Syklistenes Landsforbund.

Hva er det verste som har skjedd deg på sykkel i trafikken?

- At enkelte bruker bilen som våpen. Det har skjedd meg flere ganger at bilister presser meg fysisk av veien. Det er forbausende vanlig, viser undersøkelser utført av Transportøkonomisk institutt. Det er skremmende også for en sykkelvant voksen som meg. En gang på Strindheim ble jeg presset fra sykkelfeltet og opp på fortauet. Jeg ble sint. Det jeg sa den gangen var nok riktig, men jeg var full av redsel og adrenalin.

Hva gleder deg mest på sykkel i Trondheim?

- Å se hvor mange nye syklende det er. I alle aldre, fra godt voksne, middelaldrende ektepar til den unge jenta jeg traff i Festningsgata her om dagen. Hun la turen innom for å ta en titt på sykkelfeltene som ble lagt der ett par dager før. Og det å se barn sykle i byen. Til og med i Kjøpmannsgata.

LES OGSÅ : Du skal ikke sykle Birken i byen! (leserinnlegg)

Hva skuffer deg når du sykler her?

- Mest skuffet er jeg over at driften og vedlikeholdet ikke følges godt nok opp. Her har vi fått mange fine sykkelfelt, men når de blir fulle av løv og dritt... Farlige kanter bør jevnes ut og vanndammer fjernes. De tusen små tingene. Det koster lite penger, men gir stor effekt. Veieierne skaffer seg ikke oversikt, dessverre. Og vi er utålmodige. Det var hverken penger eller fokus på dette i starten av Miljøpakken. Dette burde vært på plass i 2009, og først i 2015 begynner ting å skje. Per i dag har de åtte millioner årlig til slike tiltak. Selv om det er småpenger, kommer vi ganske langt med det.

Presse, plinge, tute rope, skjelle ut, true, skade. Hvor langt kan en syklist gå i sin irritasjon?

- Noen er mer konfliktorientert enn andre, enten de sitter på sykkel, i bil eller går. Generelt oppfører de fleste seg som folk. Det er både lurt og lov å varsle med sykkelklokke at du kommer på sykkelvei og på gang- og sykkelvei. Men det er ikke lov på fortau! Da må du finne deg i å sykle bak eller å be om unnskyldning. Voksne skal ikke sykle på fortau etter min mening. Det må bli så bra at de bruker de sykkelveiene som finnes. Men jeg skjønner godt at folk mister motet i Kjøpmannsgata for eksempel. Klemt mellom biltrafikk og parkerte biler, er det ikke rart de tråkker opp på fortauet.

Hva er i veien med norsk sykkelkultur?

- Du får den sykkelkulturen du bygger for. Når du ikke har en sammenhengende, konsistent eller forutsigbar infrastruktur for sykkel og den bare plutselig slutter. Ja, da får du atferd deretter! For bilførere og som fotgjenger er det alltid klart hva du skal gjøre. Slik er det definitivt ikke på sykkel. Vi gjorde en stor tabbe på 70-tallet da vi tillot sykkel på fortau. Det som skulle være en håndsrekning til engstelige syklister resulterte i at vi sluttet å bygge sykkeltilbud. Når sykkelveiene er gode nok til at oldemor på 80 følger barnebarn på 8 til fotballkamp eller kino, på sykkel, får du en atferd vi kan leve med.

Hvilke sanksjoner finnes?

- Vi skal spre sykkelglede. Det er ikke min oppgave å rette pekefingre. Men kanskje er det på tide å begynne å bøtelegge dem som ikke bruker lys. Disse spøkelseskladdene er noen fjotter, som skremmer oss når de sniker seg innpå uten at noen kan se dem. Folk kan skjerpe seg!

Hvor mange sykler har du?

- Tre. En sommersykkel, en vintersykkel og en bysykkel.

Er el-sykkel juks?

- Nei. Det er fantastisk at de har kommet. Elsykkelsalget dobles hvert år og vi venter på eksplosjonen. Det er flott at man får mange nye sykkelbrukere fremfor biler på veiene. Det vil bidra til at vi oppnår målsetningen om å gå fra 40 000, i 2009, til 100 000, i 2024, daglige sykkelturer i denne byen.

Hvilken bil kjører du?

- En av de 50 jeg eier. Den bilkollektivbilen som passer turen jeg skal på. Gjerne når jeg skal på hytta.

Hva er dine råd til makta når det gjelder sykkel i denne byen?

- Begynn med de tiltakene som gir mest igjen for pengene. Drift og vedlikehold er det første. Dernest lag gode tilbud der det bor mye folk, for eksempel på strekningen Lade - Midtbyen. Det er mye å ta tak i.