Så langt skal det ikke ha skjedd alvorlige ulykker, men det rapporteres om flere nestenulykker.

Den trange Festningsgata er anlagt i en helt annen tid enn dagens tette biltrafikk. Dessuten var det ikke to skoler og to barnehager på eiendommen den gangen, som tidligere huset Befalsskolen for infanteriet i Trøndelag.

Både Trondheim International School og Trondheim Kristne Grunnskole (Tomasskolen) har elever bosatt over hele Trondheim. Til Tomasskolen kommer elever også fra nabokommunene Klæbu, Melhus og Malvik. I tillegg er det to barnehager inne på området.

Hektiske ti minutter

Størst biltrafikk er det mellom klokken 08.20 og 08.30. Men også på ettermiddagen, når ungene skal hjem fra skole og barnehage, kan det oppstå trafikkproblemer. Men da slutter elevene til forskjellig tid, slik at trafikken blir mer spredt.

- Det skulle vært flere parkeringsplasser, men vi foreldre er veldig forsiktige, sier Michael Mentzoni på vei til barnehagen med datteren Celine (3) på armen. Han har vært så heldig å finne en ledig plass å sette fra seg bilen.

Mentzoni legger til at enkelte ganger faller noen for fristelsen til å parkere på fortauet, men det straffer seg. Når de kommer tilbake, venter en parkeringsbot.

- Jeg har aldri sett ulykker her, det er nok fordi folk er forsiktige. Men når man har det travelt og skal på jobb, er det fort gjort å bli litt uoppmerksom. Det kommer jo også mange syklister i full fart ned Festningsgata på vei til sentrum, sier Mentzoni.

I dialog med foreldrene

Rektor Anne Berit Olaussen ved Tomasskolen forteller at man ved skolen er veldig opptatt av trafikkforholdene. Skoleledelsen har løpende dialog med foreldrene og påpekt hvor viktig det er å kjøre forsiktig. Flere foreldre har kjørt inn på parkeringsplassen og snudd der, men det er ikke å anbefale, for det skaper farlige situasjoner der.

- Vi ønsker lavere hastighet i Stadsingeniør Dahls gate. Om lag 70 av skolens 103 elever reiser med buss til og fra skolen, og bussholdeplassen ligger i Stadsingeniør Dahls gate, vis-à-vis Rosenborg skole. I og med at dette er fylkesvei 865 er den Statens vegvesens ansvar. Det ble i november i fjor søkt om å innføre særskilt fartsgrense 40 km/t, kombinert med fartsdempende tiltak, men skolen har ennå ikke fått svar, sier Olaussen.

Ved krysset og bussholdeplassen er det et lysregulert fotgjengerfelt, men ifølge Olaussen og foreldre som Adresseavisen har snakket med, kjører flere bilister på rødt lys.

- Elevene må føle seg trygge når de går av bussen. Ungene skal kunne krysse fotgjengerfeltet på grønt lys. Vi håper farten kan settes ned til 30 km/t.

Olaussen sier flere elever bor i området, og noen av disse går i følge med søsken. Ifølge rektoren har skolene en muntlig avtale med kommunen om at foreldre kan sette fra seg bilen i noen minutter i Festningsgata for å følge barna inn.

Et skummelt kryss

Også leder av foreldreutvalget (FAU) ved Trondheim International School, Arne Brataas, er opptatt av at det gjøres noe med forholdene ved det lysregulerte fotgjengerfeltet.

- Dette er et skummelt kryss, som ligger i en sving, og flere bilister kjører for fort. I Festningsgata er trafikkbildet uoversiktlig, men vi har ikke behandlet dette som egen sak i FAU, sier Brataas.

Han fremholder at FAU er blitt kontaktet av FAU ved Bispehaugen skole, som ønsker å se situasjonen for skolene Bispehaugen, Rosenborg, Tomasskolen og Trondheim International School under ett. Alle skolene ligger i områder med mye biltrafikk, i trange og uoversiktlige gater.

- Jeg deler bekymringen til de øvrige FAU, så det er mulig at også vi kommer til å diskutere forholdene, sier Brataas.

Utstedt 19 bøter

Seksjonssjef Steinar Myhr ved Trondheim Parkering sier de har gjennomført ti dokumenterte kontroller i Festningsgata siden skolestart i høst. Det er i alt utstedt 19 bøter, derav 18 tilleggsavgifter for manglende boligsonekort og én bot for parkering på fortau.

- Våre trafikkbetjenter har observert tilløp til farlige situasjoner når biler skal snu og rygge, og noen har kjørt på fortauet, men dette er en sak for politiet, sier Myhr.

Positiv til 30-sone

Politioverbetjent Håvard Tømmervold ved Sentrum politistasjon sier politiet ikke har mottatt klager på kjøreadferden i Festningsgata. – Vi legger ikke opp egne kontroller for å kunne slå ned på mulig trafikkaos. Da blir det lett til at vi blir stående og dirigere trafikken. Bilistene oppfordres til å ta til vettet og finne et annet kjøremønster, sier Tømmervold.

Han stiller seg positiv til å gjøre en kortere del av Stadsingeniør Dahls gate ved det lysregulerte fotgjengerfeltet til 30-sone. I og med at dette er fylkesvei er det Statens vegvesen som bestemmer. Men det er vanlig at man forbi skoler og barnehager har lavere fartsgrense.

Trangt: Festningsgata er ikke konstruert for all biltrafikken. Det ligger to skoler og to barnehager som fører til mye trafikk. Foto: Morten Antonsen
Heldig: Michael Mentzoni og datteren Celine (3) var heldig å finne en ledig parkeringsplass. Mentzoni etterlyser flere p-plasser i Festningsgata. Foto: Morten Antonsen