Den upopulære avgiften ble opprinnelig innført i Trondheim i 2001. Da ble den satt til 1000 kroner i året. Samtidig ble det innført en refusjonsordning for dem som leverte inn piggdekkene og kjøpte piggfritt i stedet.

Avgiften ble senere økt til 1200 kroner, og fjernet i 2010. Da anså man at piggfriandelen i trondheimstrafikken var stor nok. Litt usikre tall, men etter alt å dømme var man oppe i en andel på over 80 prosent piggfritt.

Flere med pigg

Nå hevder rådmannen at piggfriandelen er sunket til rundt 65 prosent. Når det i tillegg brukes det han kaller «betydelige ressurser» på renhold og støvdemping for å overholde forurensningsforskriftens krav til luftkvalitet, mener han at piggdekkavgiften bør gjeninnføres. Han hevder dette er et effektivt tiltak i kampen mot svevestøvet som fortsatt er et problem og en av de største kildene til luftforurensning i Trondheim. 95 prosent av svevestøvet er oppmalt asfalt fra bruk av piggdekk på bar vei. Innføring av et piggdekkgebyr vil bidra til at brukere av piggdekk selv må dekke deler av kostnadene av piggdekkbruken og vil være i tråd med prinsippet om at forurenser betaler, hevder rådmannen.

23 millioner

Rådmannen anslår at kommunen allerede i 2016 kan få inntekter på 23 millioner kroner på piggdekkavgiften som foreslås innført ved sesongstart 1. november neste år. Dette fremgår av budsjettheftet. Konstituert rådmann, Olaf Løberg, sier til Adresseavisen at de har lagt til grunn en sats på 1200 kroner per vinter for å kjøre med piggdekk.

Jon Gunnes (V) vil i utgangspunktet ikke avvise gjeninnføring av piggdekkavgift, som han mener er et viktig grønt tiltak. Men Gunnes mener det må knyttes flere premisser til tiltaket. Blant annet må de som kjører inn til Trondheim sentrum belage seg på å betale avgift dersom de kjører med piggdekk. De som for det meste kjører i mindre sentrale deler av kommunen, der føret og veivedlikeholdet vinters tid kan variere mye, bør slippe avgiften.

Pigg i brikken

- Derfor kan det være en idé å knytte innkrevingen til bomsystemet. De som kjører gjennom bomstasjonene nærmest sentrum må betale ved at brikken programmeres for at bilen har piggdekk.

Gunnes er ikke veldig opptatt av kommunens inntektsmuligheter ved en piggdekkavgiftsordning, men han sier en brikkeløsning kan forhindre at store deler av avgiften går til å finansiere administrasjon av ordningen.

Mulig forbud

- Det er også viktig at det blir en tilfredsstillende kontroll med ordningen. Jeg har respekt for at noen bilister vil benytte piggdekk i enkelte områder av kommunen, men det bør utredes et forbud mot bruk av pigg i de områdene hvor svevestøvkonsentrasjonene overstiger helsefarlige grenser, hevder kommunalråden.

Gunnes får følge av Geirmund Lykke (KrF) som synes rådmannens forslag er sprekt.

- Kostnadene ved renholdet bør veltes over på dem som forurenser, sier Lykke.

Behandlingen av ny refusjonsordning for piggdekk i bystyret nylig, avdekket at også SV, Miljøpartiet De Grønne og Rødt støtter gjeninnføring av piggdekkavgift. Ved voteringen sluttet også én representant fra Arbeiderpartiet seg til et forslag fra SV om dette.