- Send pengene til oss, vi har bruk for hver en krone til våre prosjekter.

- Det er satt av store summer i Nasjonal Transportplan til Oslopakke 3 og den nye E18 inn til Oslo. Men jeg kan ikke forstå annet enn at dersom det nye flertallet i Oslo ikke vil bygge ut veien, så må pengene brukes andre steder. Både i Bergen og Trondheim finnes det veiprosjekter som trenger statlige midler. Det er bare å sende pengene nordover, sier Brox.

Ikke mer vei i Oslo

Miljøpartiet De Grønne i Oslo gikk til valg på å ikke bygge ut mer vei i Oslo. Det nye byrådet (Ap, MDG og SV) må ta stilling til hva de skal gjøre med MDGs krav om å ikke øke veikapasiteten. Mens byrådet i Oslo diskuterer internt, kaster altså Høyres kommunalråd i Trondheim seg inn på banen.

Oslopakke 3 er et gigantisk veiprosjekt til 75 milliarder kroner. Hele Oslo-regionen, Stortinget og regjeringen har stått samlet om planene. I tillegg til utbygging av landets mest trafikkerte vei – E18 – inneholder Oslopakke 3 satsinger på kollektivtrafikk og jernbane. MDG vil reforhandle denne avtalen og har varslet brudd med sine samarbeidspartnere i Oslo kommune dersom det ikke skjer.

2,7 milliarder kroner

- E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta koster totalt 10,1 milliarder kroner. Den statlige finansieringen av dette er 2,7 milliarder kroner. Dette er penger som ville kommet meget godt med i utbygginga av E6 mellom Klett og Senterveien. Jeg regner med at det også finnes politikere i Bergen som kan tenke seg å få noe av disse pengene dersom oslopolitikerne ikke vil ha dem.

Gi gass, MDG

I Bergens Tidende skrev kommentator Sigvald Sveinbjørnsson i forrige uke at Miljøpartiet De Grønnes nei til E18 bør feires på Vestlandet. Under tittelen «Gi gass, MDG» at vestlandsregionen har grunn til å finne frem popkornet, og heie frem bråk i Oslo.

«Sprekker Oslopakke 3, vil det bli mye lettere for regjering og storting å se til andre steder for å realisere veipolitikken. Skulle samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) se vestover, vil det være nok å bruke pengene på», skrev BTs kommentator.

Høyres kommunalråd i Trondheim vil ikke sitte stille å se på at pengene Oslo kan si nei til, bare flyttes vestover. Han vil sørge for at en del av kaka også kommer til Trøndelag.

Pengene ble flyttet

At staten flytter statlige penger til andre veiprosjekter når en kommune sier nei, har også skjedd tidligere. I 1992 snudde Ap i Trondheim, og sikret flertall i bystyret for å si nei til videre utbygging av E6 øst mellom Bromstad og Rotvoll. Det skulle tas en pause i den videre veiutbyggingen til etter 1995. Prosjektet var klart til igangsetting, og staten hadde bevilget til sammen 160 millioner kroner til veiprosjektet. Prosjektet var fullfinansiert med statlige penger da det ble utsatt av bystyrets flertall.

- Da bystyret sa nei gikk pengene til andre veiformål andre steder i landet. Har dette skjedd før så er det dannet presidens, og da kan det skje igjen. Vil ikke Oslo ha 2,7 milliarder å bygge vei for, så er det bare å sende pengene til oss, sier Yngve Brox.

FIKK DU MED DEG DENNE VEIKRANGELEN:

Tore O. Sandvik: - Veisatsing er et mageplask

Ketil Solvik-Olsen: - Sandvik vil bare skape misnøye

Mest trafikk: E18 inn og ut av Oslo er landets mest trafikkerte vei. Det nye byrådet i Oslo er ikke enige om planene om utbygging skal gjennomføres. Foto: Scanpix