For å virkeliggjøre Miljøpartiet De Grønnes forslag om et bilfritt sentrum i Trondheim, må 20000 personbiler bort fra Midtbyen, viser tall fra Statens vegvesen og Miljøpakken.

Et bilfritt sentrum vil stille byplanleggere overfor store utfordringer.

– Hvis kollektivtransporten skal overta all biltrafikk, må busskapasiteten dobles. Biltrafikken står for en tredjedel av alle reiser til Midtbyen i dag, sier prosjektmedarbeider Hans Kringstad i Miljøpakken.

Miljøpakkens beregninger viser at 20000 biler medregnet passasjerer tilsvarer cirka 25000 personer inn til Midtbyen i løpet av ett døgn. I rushtiden sitter det i snitt bare 1,1 i hver bil.

- Må snu fokuset

– For at en bilfri midtby en gang skal bli virkelighet må vi snu fokuset. Det er ikke lenger bilen som kan ha førsteprioritet, men gående, syklende og kollektivbrukere som må stå i sentrum for planleggingen, sier byplansjef Hilde Bøkestad og midtbykoordinator Grete Hennissen i Trondheim kommune.

– Er et sentrum uten personbiltrafikk en urealistisk fantasi?

– Nei, det finnes en rekke eksempler på byer i Europa med et bilfritt sentrum. Tyske Freiburg har et sentrum på nærmere en kvadratkilometer, ikke ulikt størrelsen på Midtbyen i Trondheim, sier Bøkestad.

–Å omskape hele Midtbyen til et sentrum fritt for personbiler vil ikke være hensiktsmessig å tilrettelegge for over natta, men det finnes allerede planer som støtter opp under en slik utvikling.

Gatebruksplanen for Trondheim fra 2007 inneholder flere elementer som kan brukes for å omforme nordøstre kvadrant i Midtbyen til et bilfritt sentrum.

En bilfri midtby kan på sikt være et virkemiddel for å nå målet om et levende og attraktivt sentrum, men vi er ikke der i dag. Dette må vi ta trinnvis, sier Hennissen.

Gjeldende gatebruksplan inneholder følgende punkter som kan bidra til å redusere personbiltrafikken i sentrum:

1. Utvidelse av gågatenettet.

2. Gågatearealet i Midtbyen foreslås utvidet fra Nordre gate og Thomas Angells gate til å omfatte nye gater og deler av gater i handelskjernen. 3. 3. Gågatenettet skal ifølge gatebruksplanen begrenses av Kjøpmannsgata i øst, Prinsens gate i vest, Kongens gate i sør og Fjordgata i nord.

4. Nullvekst i antall parkeringsplasser.

5. Planen foreslår at antall parkeringsplasser ikke økes. P-plasser som fjernes fra gateplan erstattes med plasser i p-kjeller og p-hus.

6. Egne kollektivgater stengt for personbiler.

7. Prinsens gate, Munkegata og Olav Tryggvasons gate blir rene kollektivgater uten personbiltrafikk.

8. Øst-vest sykkeltrase gjennom sentrum. En ny sykkeltrase som går tvers gjennom Midtbyen fra øst til vest gjør det enklere, sikrere og mer attraktivt for syklister å ferdes i sentrum.

Kollektivknutepunkt i Midtbyen.

Det nye kollektivknutepunktet i sentrum er realisert. Prinsenterminalen åpnet 1. desember 2013.

- Folk må endre reisevaner

– Hvilke øvrige grep må tas i byutviklingen må tas dersom sentrum blir stengt for personbiltrafikk?

– Det viktigste er å få folk til å endre reisevaner slik at flere bruker buss, sykler eller går. Det kan gjøres ved å legge til rette for en slik utvikling samtidig som det blir innført reguleringstiltak. Vi må ikke bare bruke pisk, men vi må gjøre det enklere å velge mer miljøvennlige måter å komme seg fram på, sier midtbykoordinator Grete Hennissen.

– Hvilket virkemiddel gir størst effekt?

– Restriksjoner på parkeringsplasser er et veldig viktig virkemiddel. Et sentralt element i flyttingen av store arbeidsplasser inn til sentrum er at ingen eller tilgang på svært få p-plasser gjør at arbeidstakerne i stedet for å kjøre bil, blir oppfordret til å benytte kollektivtrafikk, sykle eller gå, sier Hennissen.

- Hvis Midtbyen skal bli bilfri må antallet parkeringsplasser i sentrum reduseres. Innfartsparkering utenfor sentrum kan kombineres med nye kollektivknutepunkter som gjør det enkelt å skifte fra bil til buss eller bytte busser internt, sier Bøkestad.

- Attraktive bomiljøer med færre biler

Et annet virkemiddel er kommunens fortettingspolitikk som bidrar til at flere kan bo og arbeide i og nær sentrum. Det er lettere å få til gode og attraktive bomiljøer med færre biler i sentrum, sier Hennissen, som viser til at antallet beboere i Midtbyen har økt, fra cirka 2300 innbyggere til 4200 beboere siden 2004.

Byplansjef Hilde Bøkestad og midtbykoordinator Grete Hennissen i Trondheim kommune. Foto: Terje Svaan