Det sier lederen av Norges fremste klimaforskermiljø, Asgeir Tomasgard.

Vi begynner med denne ukens opphetede diskusjon om bilfritt sentrum. Hvor viktig er det i klimasammenheng?

- Det viktigste vi kan gjøre for å redusere klimagassene er å fornye transportsektoren. Transportsektoren er nemlig ikke en del av det samarbeidet om utslippsreduksjoner vi har igjennom kvotesystemet innen EU. Derfor er det svært viktig å redusere transportutslippene i store byene og godstransporten mellom dem. Det vil gi en effekt i tillegg til det vi gjør internasjonalt. Lokalt vil en slik reduksjon gi et bedre miljø her vi bor.

Men debatten er vel et slags bilde på hvordan miljø- og klimatiltak kjemper mot markedskrefter?

- Jeg tror vi ser en endring i næringslivet. Flere ser muligheter igjennom grønn vekst og miljøvennlig teknologi. Politikerne kan legge til rette ved å sette langsiktige og gode rammevilkår, men skal det skje noe må næringslivet på banen. Og der kommer de når de ser at det er trygt og lønnsomt. For eksempel ser ASKO-gruppen på miljøvennlig drivstoff uten utslipp. For dem er det et konkurransefortrinn.

Hva har du å si til klimaskeptikere som Erik Haugane, som mener at når forskning, politikk og opinion er enige om at vi har store klimautfordringer, så er de nærmere religion enn vitenskap?

- Til og med personer som ikke tror på det vitenskapelige fundamentet for en klimakrise burde likevel ha et så bevisst forhold til risiko at de handler i dag og ikke venter til det er for sent.

Hva er den mest avgjørende løsningen på klimautfordringene, at vi minsker forbruket eller satser på at den teknologiske utviklingen lar oss fortsette som før?

- Faren er ikke å konsumere energi. Det er ofte en forutsetning for verdiskaping. Faren er å sløse. Derfor er energieffektivitet det viktigste. 80–90 prosent av klimagassene skal vekk innen 2050! Vi må utvikle teknologi som kan rense utslipp fra industri og kraftproduksjon. Det er skummelt å basere seg på at folks meninger og holdninger alene skal redde oss fra klimakrisen. En kombinasjon er det beste.

Hvilken rolle spiller ny teknologi?

- Vi er helt avhengig av ny teknologi, når ambisjonen er så stor. Fornybar energi, energieffektivisering og en miljøvennlig transportsektor er ikke nok. Vi mangler noen brikker for at puslespillet skal gå opp, derfor håper jeg på nye teknologiske fremskritt vi ikke ser konturene av enda.

Hva er de viktigste teknologiske nyvinningene?

- I tillegg til karbonfangst og -lagring, fornybar energi og energieffektivisering, er det viktigste å sørge for at transportsektoren blir så utslippsfri som mulig. Norge har gått i front på dette området ved å subsidiere elbiler. Det er positivt og virker fordi det stimulerer til økt salg av miljøvennlige produkter og det har en effekt på klimaet. Dette er første skritt i en omlegging av transportnæringen, nå må vi sørge for at varetransporten følger etter.

Er det et offentlig ansvar eller må enkeltpersoner ta ansvar for å redusere forbruket?

- Begge deler. Det er lett å tenke at jeg som enkeltperson har en liten rolle. Samtidig er det så komplekst at det går ikke å tenke slik. Da blir lite gjort. Rammevilkårene for enkeltpersoner og industri og næring må være slik at vi alle tar de rette beslutningene.

Hva er det viktigste jeg og du må gjøre for å være mer klimavennlige?

- Redusere utslippene i vårt daglige transportbehov og tenke energieffektivisering når vi kjøper nye produkter og pusser opp. Så må samfunnet belønne dem som er tidlig ute i omstillinga.

SE OGSÅ: Alle sakene i «Oppdrag: klima»

Det viktigste Trondheim kommune må gjøre?

- Utslippsfri transportsektor står øverst på lista. Så må det tilrettelegges for energieffektiv byutvikling og planlegging. Videre må det lages attraktive bysentrum, der folk får redusert sitt transportbehov. Også kommer det som er undervurdert: Kommunen må spille sammen med det lokale næringsliv for å få til endring. Det er disse som har gjennomføringsevne.

Hva gjør du selv?

- Flyr verden rundt! Det er mitt store dilemma ... Jeg har ingen spesielt god klimasamvittighet eller illusjoner om at jeg er noe foregangsmenneske. Jeg kjører for mye bil, spiser for mye kjøtt og det beviser for så vidt at du ikke kan stole på gjennomsnittsborgeren.