Foto: Illustrasjon: Karl Gundersen

Det mangler ikke på nyheter som har klima som forstavelse. I tiden frem til klimatoppmøtet i Paris om en måned, vil mye av nyhetsbildet være preget av klima.

Det er bra at 146 av verdens land har sagt konkret hvor mye de vil forplikte seg til å kutte klimautslipp. På den annen side er det ikke bra at summen av disse selvpålagte kravene ikke er nok til å holde den globale temperaturstigningen innenfor togradersmålet. FNs klimakonvensjon publiserte fredag tall som viser at de selvpålagte kuttene vil øke temperaturen med 2,7 grader. Det er mye bedre enn 4–5 grader, men fortsatt så alvorlig at mange av de verste konsekvensene av klimaendringene vil skje.

LES OGSÅ: FN: Klimaløftene vil bremse oppvarmingen

I Indonesia brennes regnskog for å rydde land til enda mer palmeolje og annen bruk av arealet som går utover naturmangfold og klima. Omfanget av brannene er så enormt at det er vanskelig å fatte. I perioder er faktisk Indonesia verdens største CO2-utslipper, foran Kina og USA. Over hele verden pågår dette kappløpet om klodens klima.

Det pågår også andre kappløp blant aktører som har som mål å vinne på vegne av seg selv, egen bedrift, og indirekte også i klimaets tjeneste. Utviklingen som går riktig vei går nå så fort på så mange områder at politikere, velgere og forbrukere ikke henger med. Det pågår et formidabelt skifte i økonomien. Den som ikke henger med, risikerer mye, alt fra å tape omsetning og forretningsmuligheter til å bli sendt ut av business. Men også mulighetene er store. Til å erobre markeder, ta markedsposisjoner, utkonkurrere gammel teknologi, bli en av aktørene, til å skape et levebrød for seg og egne ansatte. Til å bygge opp formuer. Noen av det grønne skiftets viktigste spydspisser er personer og virksomheter som utnytter det grønne skiftet til egen fordel.

LES OGSÅ: Værfenomenet El Niño har også en mykere side

Næringslivet får ofte kritikk for å være klimasinke, for å dilte etter, for å stritte imot, eller rett ut for at overgang til mer klimavennlige produksjonsprosesser saboteres. Noe av kritikken er fortjent, mens andre deler slett ikke er det. Ta fastlandsindustrien i Norge som eksempel. Industrien har kuttet utslippene av klimagasser med 30 prosent siden 1990. Samtidig er produksjonen økt kraftig. Det er mer enn i noen av de andre hovedsektorene. Industrien har også hårete mål for årene som kommer.

Hvorfor er norsk industri en klimasuksess? Først og fremst fordi det har vært sammenfall i bedriftenes interesse av å tjene penger og hensynet til klimaet. Nye produksjonsprosesser og energikutt har spart bedriftene for penger, men har også i noen tilfeller åpnet nye forretningsmuligheter.

Det er svært mange som nå ønsker å kopiere denne suksessformelen. Utviklingen går særlig raskt på områder der det skjer teknologiske skifter. Norge har et anstrengt forhold til solenergi. Ikke fordi solen er lavt på himmelen på denne tiden av året, men fordi tidligere satsinger på å lage industri av solkraft har slått feil. Nå prøves det igjen. Bedriften Scatec Solar er kåret til årets klimabedrift 2015 av Zero, NHO og NTNU. Bedriften bygger ut solcelleanlegg flere steder i verden, og utviklingen går fort.

Ny teknologi fanger mer av solens energi. Samtidig har prisen falt slik at teknologien er blitt tilgjengelig for stadig flere. Derfor har solenergi igjen fått et løft, godt hjulpet av at Tyskland har gått foran med intensive statlige støtteordninger. På Zerokonferansen tidligere denne uken sa statssekretæren i det tyske energidepartementet, Rainer Baake, at om ti år kan Tyskland på deler av dagen ha overskudd av fornybar kraft. Dette er utviklingen i Europas største økonomi. Det ville vært utenkelig å tenke en slik tanke for ti år siden. Selv her i landet er solenergi nå blitt interessant, både i bygg og bygg.

LES OGSÅ: Her skjer verdens største klimautslipp

Klimatoppmøtet i Paris og det grønne skiftet i økonomien er to sider av samme sak. Det grønne skiftet er en forutsetning for at politikerne skal lykkes i Paris. På den annen side er holdnings- og stemningsskiftet blant politikere og velgere en forutsetning for mye av utviklingen i næringslivet.

LES OGSÅ: Tysklands energiomstilling

Det er på høy tid å avlive myten om at næringslivet henger etter. Bedrifter og næringsliv er i ferd med å bli lavutslippssamfunnets aller viktigste brikker.

Det grønne skiftet skjer nå og det skjer fort.