Vedtar politikerne nye retningslinjer for hvor brede gater og fortau skal være, kan det få betydning for hele Trondheim, ikke bare Kong Inges gate.

- Jeg vil foreslå at det kan gjøres unntak når beboerne opplever ulempene som større enn fordelene ved utvidelse av fortauet, sier kommunalråd Jon Gunnes (V). Han har støttet kampen beboerne i Kong Inges gate har ført mot kommunen, og det var Gunnes som oppfordret dem til å danne aksjonsgruppe.

Venstrepolitikeren fikk i 2014 bystyret med på at kommunen gjennomfører dialogmøter og forhandlinger med beboere som må avstå eiendom på en slik måte at konflikten kan minimaliseres. Optimale løsninger må tilstrebes for alle som kan bli berørt.

Ikke blitt enige

- Det har vært et par dialogmøter med beboerne og foreldreutvalget ved Berg skole, uten at man har kommet til enighet. Kommunen har vært vel firkantet og ikke vært villig til å fravike sine retningslinjer til minstebredde på fortauet, sier Gunnes.

Rådmannen foreslår til møtet i formannskapet at Kong Inges gate skal ha 2,5 meter asfaltert fortau, 5,5 meter asfaltert kjørevei og 0,5 meter gruset skulder på hver side. Planene er noe justert, ettersom de opprinnelig gikk ut på tre meter fortau, 5,5 meter kjørevei og 1,5 meter skulder og snøopplag.

Det er fra Miljøpakken det hentes penger til oppgradering av gater og fortau på Tyholt og andre bydeler.

Trær og hekker forsvinner

- Dette var flott helt til de konkrete planene forelå. Planene var så overdimensjonerte at det meste av beboernes og kommunens busker, trær, hekker og grøntmiljø går i dragsuget og erstattes med en ti meter bred stripe av asfalt og grus, sier Siri Vaagan på vegne av aksjonsgruppen i Kong Inges gate.

Hun legger til at for beboerne er det viktig å bevare gatas og boligområdets intime og grønne karakter, samtidig som man får en funksjonell og sikker løsning for fortauet. – Ett år senere etter møter med kommunen, Statens vegvesen og brøyteentreprenør fastholder kommunen sine opprinnelige planer som, ble lagt frem for bystyret i begynnelsen av 2014. Eneste forskjellen er at 50 cm av fortauet har grus i stedet for asfalt, sier Vaagan.

Hun mener at fremfor å bidra til å bedre bomiljøet, blir kommunen en trussel mot kvaliteter beboerne sterkt ønsker å ta vare på.

Avviser beboerforslag

Kommunaldirektør Einar Aassved Hansen avviser forslaget fra aksjonsgruppen på en 7,93 meter bred gate, hvor 1,5 meter er avsatt til fortau. Alternativt foreslår aksjonsgruppen 7,1 meter bred gate der gående og kjørende er på samme nivå, bare adskilt med brustein.

Rådmannen har vurdert forslagene til aksjonsgruppen i samråd med Statens vegvesen. Et ufravikelig krav er at fotgjengere må sikres på fortauet med avvisende kantstein. Gående og kjørende på samme nivå er derfor uaktuelt. 1,5 meter bredt fortau er for smalt til å gi god vinterdrift. Fortauet må føles så trygt at det innbyr til gåing. Skolebarn må kunne gå flere i bredden, og to med barnevogn må kunne møtes uten å bli presset ut i veibanen.

Noen mister to meter

- Særlig på grunn av forholdene vinterstid er det nødvendig med 2,5 meters bredde på fortauet, påpeker Aassved Hansen i innstillingen til formannskapet. Det varierer sterkt hvor mye areal kommunen må erverve fra de forskjellige eiendommene. Noen mister over to meter bredde.

Ifølge rådmannen planlegges Kong Inges gate som en boligvei, ikke en bygate. Det er viktig å skille de gående fra kjørende. Aksjonsgruppen viser til at Festningsgata med 50-sone har bare 1,85 meter bredt fortau på vestsiden og 2,35 meter bredt fortau på østsiden, kant i kant med hekker og gjerder. Kong Inges gate har 30-sone og langt mindre trafikk. – Derfor virker kommunens krav til fortausbredde i Kong Inges gate kraftig overdimensjonert, mener talsperson Siri Vaagan.

Dybdahls vei: Fortausbredden i Dybdahls vei er mellom 2,0 og 2,5 meter bred. Foto: Privat
Stadsing. Dahls gate: Fortausbredden i Stadsingeniør Dahls gate er på 2,0 meter. Foto: Privat
Festningsgata: Fortausbredden i Festningsgatas østre side er på 2,35 meter. Foto: Privat