Uholdbart. Hitraordfører Ole Laurits Haugen er sint over det dårlige veivedlikeholdet på Laksevegen. Selv kjører han strekningen mellom Hitra og Orkanger flere ganger hver eneste uke. Foto: jens petter søraa

Snillfjord/Orkdal: – Jeg spør meg når folk skal lære. I dag, bare dager etter denne forferdelige ulykken sist fredag, er veien såpeglatt. Det er nullføre og veien er verken strødd eller saltet, sier Hitra-ordfører Ole Haugen (Ap).

Han er sint.

I den voldsomme kollisjonen fredag omkom det unge paret Maja Karina Mosand Ulvær og Sigurd Sæther Grøttebakk på vei til en korps-øvelse. Ordføreren brakk selv nakken i en ulykke for to og et halvt år siden. Det skjedde like ved fredagens ulykkessted.

På kryss og tvers

Adresseavisen møter isen allerede før Fylkesvei 714 tar av fra E39 mot Hitra og Frøya. Selv i femti km/t slingrer bilen hit og dit allerede før vi passerer den norske lastebilen med tilhenger, som står fast i grøfta i snøslapset. Et vanlig syn på vinterføret her, forteller flere vi møter.

Adresseavisen har tidligere blant annet publisert en video som viser hvordan en bil får sleng på veien og den russiske føreren av et vogntog kjører ut for å unngå å kollidere.

- Vi har akkurat fått opp personbilen som lå i grøfta der borte, forteller politimannen som vinker bilkøen forbi lastebilen i det ene feltet som er åpent. Han gestikulerer mot svingen bak oss der bilen havnet på siden. En kvinne kom fra den ulykken med mindre skader.

Foran oss veksler gammel, svingete og smal vei med nybygd og god vei. Slik er det også på selve Lakseveien, Fylkesvei 714 ut til Hitra og Frøya. Det nye store veiprosjektet skal gjøre denne veien tryggere og bedre, men fortsatt gjenstår mye.

Status: C-vei

Det innrømmer også overingeniør Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen, han er driftsleder for veivedlikeholdet på 714.

- Det som skjedde fredag er forferdelig tragisk. Den dårligste biten av veien, som står igjen, er akkurat i området der ulykken skjedde. Den er krevende på flere måter, sier Rødal. Han kom selv til ulykkesstedet fredag og forteller at friksjonsmålingene han tok viser at det ikke var spesielt glatt.

- Vi har en veldig dyktig og rutinert underentreprenør som har brøyting og strøing her . Han var ute hele ettermiddagen. Målingene våre viser at forholdene var bedre enn kravet, sier driftslederen. Veistrekningen til øyene, med en gjennomsnittlig trafikk på under 1700 biler per døgn, har i dag status som såkalt C-vei. Statusen bestemmer hvor glatt eller nedsnødd veien kan bli før det skal brøytes, strør eller saltes. Rødal sier de er godt innenfor alle krav.

- Hitra-ordføreren forteller at han selv og andre er redde fordi veien er dårlig vedlikeholdt, og det ofte er glatt. Hva tenker du om dette?

- Opplevelsen av hva som er glatt varierer. Det er vanskelig å måle. Men vi har et krav ut fra statusen på veien. Her er det hva jeg vil kalle greit vinterføre, sier han.

Fikk flashback

Det beroliger ikke ordføreren på Hitra.

- Når vi vet at det er glatt og tar kontakt hjelper det ikke om Statens vegvesen forteller at de har folk ute som skal måle friksjonen, sier han. Haugen kjenner flere som er redde for å kjøre fylkesveien vinterstid. Selv synes han ofte det er for glatt. Fredag var han selv redd fordi føret var vanskelig.

- Jeg har også en viss realkompetanse på dette etter det som skjedde oss, sier Haugen. På vei til påskeferie for to og et halvt år siden fikk en bil som kom imot sleng på det glatte føret. Haugen brakk nakken i sammenstøtet da bilen traff fronten på bilen han satt i.

- Jeg har aldri kjørt så rolig som jeg gjorde da, fordi vi dro ekstra tidlig, men det var ikke mulig å unngå det, sier Haugen.

Kan måtte vente fem år

Ap-ordføreren er glad for bruprosjektet og tunnelene som skal gi en tryggere og bedre vei. Han er likevel skeptisk til om statusen på veien, der i dag omtrent 20 prosent av trafikken er tungtrafikk, er bra nok.

- Vi ligger allerede høyt på ulykkesstatistikken. Mitt budskap er at prisen vi har betalt allerede er altfor høy. Det går ikke an å sette en kroneverdi på det når to unge mennesker dør, som fredag. Da er spørsmålet om vi prioriterer riktig når vi ikke har råd til å vedlikeholde veien godt nok. Det tror jeg vi alle må ta deler av skylden for, sier Haugen, som har bedt om et møte med fylkeskommunen for å diskutere prioriteringslisten for den videre utbyggingen. Han håper å få fortgang i å legge om veien bort fra Slørdalen der den tragiske ulykken skjedde.

Statens vegvesen opplyser at det trolig vil ta mellom fire og fem år før en løsning med tunneler og bru sørger for at veien forbi ulykkesstrekningen, er på plass.

Ofte glatt: Trailersjåfør Gabrielus Skiriutis snakker om at veien fra Orkanger og utover ofte er glatt. Kollega Marius Zilinskas slåss med kjettingene for at de skal komme opp bakken. Foto: jens petter søraa
Er på vakt hele tiden: Solveig Kulvik fra Trondheim forteller at hun bruker mye krefter på å se langt fremover på møtende trafikk, når hun kjører ulykkesveien til Hitra. Her sammen med barnebarnet Magnus Larsen-Alsaker (1 1/2) Foto: jens petter søraa
Holder ikke. - Veien forbi Slørdalen er ikke bra nok slik den er i dag. Den er svingete og smal. Brøyting og strøing på hele veien utover her kan være så som så, sier Snillfjord-ordfører John Lernes (Ap). Foto: jens petter søraa
Har kjørt her siden 1969:- Det desidert dårligste partiet er veien forbi Slørdalen og Åstfjorden. Den er svingete og bakkete og vanskelig på alle måter. Det er mye som har forandret seg på femti år, men denne veien er den samme, sier John Mjønes, fra Snillfjord, som selv bor midt inne i området. Foto: jens petter søraa