Bystyret skal 10. desember ta stilling til om Trondheim Parkering skal få ansvaret for alle kommunale ladestasjoner for elbil på offentlig gategrunn.

- Det innbefatter investering, forvaltning, drift og vedlikehold, sier direktør Stein Løberg i Trondheim Parkering KF.

Fra første januar må du betale 45 kroner for én times lading i Munkegata, 55 kroner for to timer og 65 kroner for tre timers ladetid. Hittil har normallading vært gratis i Trondheim, som det også er for de aller fleste ladestasjonene med normallading ellers i landet. Kommunens nyeste ladestasjon i Munkegata består av to smartladere med toveis kommunikasjon, klargjort for brukerbetaling, der i alt fire elbiler kan lade samtidig. Bilene kan stå i inntil tre timer.

Skifter ut laderne

Rundt omkring i Trondheim vil det komme tilsvarende ladestasjoner. De nåværende ladestasjonene i Søbstadveien i Heimdal sentrum, i Edvard Griegs gate ved St. Olavs Hospital og i Ravnkloa vil bli oppgradert med moderne teknologi som i Munkegata, og da må man betale også på disse stedene.

Rådmannen ber bystyret innføre betaling på alle nye kommunalt eide ladestasjoner. Rådmannen ber også om fullmakt fra bystyret til å evaluere og korrigere pris for lading av elbil i Munkegata etter seks måneders drift. Kommunen har i flere år tilrettelagt og investert betydelige beløp i offentlig tilgjengelig ladestruktur. Formålet har vært å gi insentiver til bilister som kjører miljøvennlig og legge til rette for at nødvendig transport med bil i byen i størst mulig grad kan dekkes med elbil.

Reduseres til tre timer

Byplankontoret gjennomgår nå bestemmelsene for hvor lenge en elbil kan stå gratis på offentlig parkeringsplass uten å betale. I dag kan man stå i fem timer før bilen må flyttes. I andre større byer er tilsvarende parkeringstid to–tre timer. Det er ventet at bystyret, kanskje før jul, vil vedta å redusere den maksimale parkeringstiden til tre timer.

- Jeg lader aldri bilen mens jeg står parkert i byen, det gjør jeg utenfor bedriftens lokaler på Sluppen. Men det er fint å kunne stå parkert gratis mens jeg besøker kunder, sier David Strand Arenas.

Han jobber i datafirmaet Atea og har Trondheim kommune som kunde. Atea har fem elbiler.

- Jeg kjører en VW Up, som har 130 km rekkevidde. Fordelene med elbil er først og fremst gratis parkering og at man kan kjøre i kollektivfeltene, sier Arenas.

Betale for parkering

I dag kan ikke kommunene kreve parkeringsavgift av elbiler på offentlige gategrunn, kun i p-hus. Stortinget har imidlertid vedtatt en lovendring i vegtrafikkloven der det åpnes for at den enkelte kommune kan vedta innføring av parkeringsavgift for elbil. Det er ventet at endringene vil trå i kraft først fra 1. januar 2017. Rådmannen tar sikte på å legge frem en sak om p-avgift for elbil til politisk behandling i løpet av 2016.

I Trondheim sentrum opptar stadig flere elbiler de offentlige p-plassene. Kommer man med en bil som går på bensin eller diesel, risikerer man å måtte lete lenge og vel etter ledig plass.

Rådmannen presiserer at forslaget til betalingssatser for lading av elbil i Munkegata skjer ut fra et selvkostprinsipp. Kommunen skal ikke tjene penger på ladestasjonene.

Gjennom rådmannens forslag vil det innføres et nytt prinsipp for bruk av offentlig eide ladestasjoner der kommunen tar ansvar for etablering av ladestasjoner, mens brukerne finansierer de faktiske kostnadene med investering, drift og bruk.

100 kommunale ladepunkt

I 2008 vedtok formannskapet at det skulle etableres 300 ladepunkt i Trondheim innen utgangen av 2011. Men det er i dag etablert bare 100 kommunalt eide ladepunkt. Det politisk vedtatte målet er ikke nådd, men både offentlige og private aktører bygger ut og eier ladeinfrastruktur i Trondheim, der også kommunen har bidratt. Blant annet er det bygget flere hurtigladestasjoner, men der må folk betale for å lade.

Det nærmer seg raskt 70 000 elbiler i Norge, hvorav rundt 8000 ladbare hybrider. I Trondheim finnes snart 4000 ladbare biler. Rundt tre prosent av bilparken her til lands er nå ladbar.

Den kraftige veksten i elbiler og ladbare hybrider gjør at Norge er på god vei til å oppfylle målet om et gjennomsnittlig utslipp for nyregistrerte personbiler på 85 gram CO₂ per km i 2020. Byene står overfor store utfordringer ved et en stor andel offentlige p-plasser brukes til parkering av elbilister som er på jobb. Derfor kommer nå lovendringen som gjør at kommunene kan kreve betaling.

I Trondheim finnes 286 kommunale og privat eide ladepunkt. 24 av disse har ladefart som tilsvarer semihurtig/hurtig, fordelt på åtte lokaliteter. I tillegg eier Tesla Motors en superladestasjon med åtte ladepunkt ved Statoil Klett, forbeholdt Tesla-eiere.

Tar betalt: Fra 1. januar må man betale hvis man ønsker å lade elbilen i Munkegata. Tre timers lading vil koste 65 kroner. Foto: Nils H.Toldnes