Det sier Ståle Langolf, leder i Trøndelag elbilforening.

Rådmannen i Trondheim foreslår overfor bystyret at det fra 1. januar 2016 ikke lenger skal være gratis å lade elbiler på kommunalt eide ladestasjoner.

I første omgang må man betale på ladestasjonen i Munkegata, hvis bystyret slutter seg til forslaget fra rådmannen. Det vil koste 45 kroner for én time, 55 kroner for to timer og 65 kroner for tre timer. Dette er en normalladestasjon, og det vil ikke være lov å stå og lade lenger enn tre timer, slik som i dag.

Innfører ny teknologi

Etter hvert vil også de kommunale ladestasjonene i Ravnkloa, i Edvard Griegs gate ved St. Olavs Hospital og i Søbstadveien i Heimdal sentrum bli oppgradert med moderne teknologi med innebygd betalingssystem. Saken skal behandles av bystyret 10. desember.

Langolf er imidlertid optimist med hensyn til utbredelsen av elbiler. Han tror at i 2017 vil 30 prosent av bilparken i Trondheim kunne være elektrisk drevet.

Rekkevidden øker

- Fra neste høst skjer det en revolusjon når det gjelder rekkevidden på elbiler. Chevrolet Boost vil få en rekkevidde på 36–40 mil. Det samme vil den nye Tesla Model 3, som vil bli en konkurrent til Nissan Leaf. Den nye Tesla Model X vil ha en rekkevidde på over 40 mil. I tillegg er det ventet en betydelig utbygging av ladenettet, ført og fremst med hurtigladere, sier Ståle Langolf.

Elbilforeningen sier de betaler gjerne for strømforbruket, men prisen rådmannen foreslår er 8–16 ganger dyrere enn hjemmelading og to–seks ganger dyrere enn hurtiglading hos private aktører. Prisen er også dyrere enn både bensin og diesel. Kommunen vil kjøre omvendt miljøpolitikk.

Elbilforeningen hevder pengene kommunen har brukt på å etablere de få ladestasjonene vil være bortkastet. Ingen kommer til å bruke ladestasjonene med den prisen som er foreslått.

Ikke spurt på forhånd

Langolf fremholder at brukerne ikke er rådspurt på forhånd. Nå forventer elbilforeningen at politikerne avviser forslaget og sender det i retur til rådmannen. Med et fåtall ladestasjoner vil betalingssystemet langt overstige strømkostnadene.

- Strømkostnadene i beregningsgrunnlaget beløper seg til rundt 10 000 kroner. Kommunen vil dermed bruke 70 000 kroner til et betalingssystem for å kreve inn 10 000 kroner. Alt skal betales av noen få elbileiere, sier Langolf.

Langt flere i Oslo

I Oslo kommune er det etablert 762 ladeplasser og vil passere over 1000 neste år. Der er det foreløpig ikke innført betaling fordi man, ifølge Langolf, vil premiere de som kjører utslippsfritt og få flere til å bytte til elbil.

I Trondheim er det til sammenligning etablert 82 ladeplasser.