Katamarenen Frovær går i rute i det ytterste havgapet fra Frøya til Gjæsingen, Sørburøy og Halten.

Passasjerene blir nervøse

Denne båten må skiftes ut, krever Frøya øyråd som har sendt åpent brev til Sør-Trøndelag fylkeskommune og AtB. Øyrådet mener båten ikke er sjødyktig nok og viser til episoder der båten har gravd seg ned i bølgene slik at sjøen dekket lyskaster og har gått langt oppover rutene i salongen. Båten har, ifølge brevet, stått ned i sjøen så propellene gikk tørr for sjø. Dette har gjort de reisende nervøse, skriver øyrådet.

Øyrådet krever at båten Vetlefjord erstatter Frovær for godt. I en ukes tid har Vetlefjord vært leid inn i ruten til Frovær. Passasjerene er fornøyde med erstatteren.

- Bedre sjøbåt

- Det er en langt bedre sjøbåt som tåler farvannet bedre, sier Vidar Oskarsson i øyrådet. Han bor på Mausen og jobber i Salmar på Frøya og reiser med båten hver morgen og ettermiddag.

Øyrådet viser i brevet til at Frovær også har hatt motorproblemer og mange ganger har vært innstilt. De er likevel mest opptatt av om sikkerheten er god nok i det værharde området.

- Føler oss ikke trygge

- Vi har hatt en del opplevelser som gjør at vi ikke føler oss helt trygge og har sendt bekymringsmeldinger både til Fosen Namsos sjø som driver båtruten, og til AtB, sier Vidar Oskarsson.

Frovær ble satt inn i sambandet Dyrøy-Øyrekka i februar 2014, og ifølge øyrådet tok det ikke lang tid før spørsmålene om båtens sjødyktighet kom.

AtB: - Mye prakk

I AtB får Adresseavisen bekreftet at det har vært utfordringer med båten siden den ble satt i drift for knappe to år siden. AtB tok over hurtigrutene fra januar 2014.

- Det har vært mye prakk med båten, sier Plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

- Og vi vet at Fosen Namsos sjø har vært i kontakt med verftet som leverte båten om å få rette opp feil.

Storrønning forteller at Frovær ble tatt ut av drift i november for å få nye motorer. Båten skal være ferdig fra verftet ved årsskiftet og blir da satt i drift igjen i ruten Dyrøya-Øyrekka. Han understreker at båten er godkjent av sjøfartsdirektoratet.

- Nå blir det skiftet motorer. Vil det løse problemet med at båten graver seg ned i sjøen, slik øyrådet beskriver det?

- Det har jeg ingen kommentarer til, svarer Harald Storrønning i AtB. Han sier det er opp til Fosen Namsos å treffe de rette tiltakene.

- Vi er opptatt av de skal levere et pålitelig, sikkert og trygt tilbud til passasjerene på strekningen.