Det sørger kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) for. Han har sikret seg stemmer fra Venstre, Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV.

Dermed faller forslaget fra rådmannen om å innføre betaling på den kommunale ladestasjonen i Munkegata fra nyttår. Rådmannen vil også innføre tilsvarende betalingsordninger i Ravnkloa, i Edvard Griegs gate ved St. Olavs Hospital på Øya og i Søbstadveien i Heimdal sentrum i løpet av neste år.

Lykke viser til at betalingssystemet som skisseres er svært kostbart og vil gi kommunen tap. Den årlige kostnaden bare i Munkegata blir på 130 000 kroner, mens strømmen koster bare 10 000 kroner.

Billigere å lade hjemme

- De takstene som er satt for å gjøre dette kostnadsdekkende er altfor høye til at noen vil ta ladepunktene i bruk. Man kan lade elbilene gratis flere steder, som ved kjøpesentre. Det er også billigere å lade hjemme, påpeker kommunalråden.

I dag kan ikke den enkelte kommune kreve betaling fra elbiler som parkerer på offentlig gategrunn. Men en lovendring som skal tre i kraft om et års tid, vil gjøre det mulig for kommunene å ta betalt for slik parkering fra 2017.

- Da kan man sette timesprisen på plasser med lademulighet noe høyere enn andre p-plasser. Innkrevingen kan da skje uten kostbart spesialutstyr, fremholder Lykke.

Saken skal behandles i bystyret torsdag, og Geirmund Lykke foreslår følgende: «Bystyret avventer iverksetting av brukerbetaling for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner, og ber rådmannen se dette i sammenheng med varslet lokal vedtaksmyndighet vedrørende betaling for elbiler på kommunal gateparkering».

Enig i prinsippet

Lykke sier han er enig i at elbileiere bør betale for å lade ved kommunalt eide strømuttak, men det må finnes enklere og billigere løsninger enn det rådmannen foreslår. Han tror for øvrig bystyret kommer til å vedta at elbiler fra 2017 må betale for å parkere på offentlige p-plasser. Men det er ikke sikkert elbiler skal betale like mye som fossildrevne biler.

Rådmannen går inn for at det skal koste 45 kroner for én time, 55 kroner for to timer og 65 kroner for tre timer å lade på ladestasjonen i Munkegata. Man skal kunne stå og lade inntil tre timer som i dag.

- Med slike satser vil de fire ladeplassene bli stående tomme. Folk vil synes det blir altfor kostbart. Dagens elbiler har en mye større rekkevidde enn førstegenerasjons elbiler, og behovet for lading i Midtbyen er derfor lite, mener Lykke.

Altfor høye priser

Norsk Elbilforening er sterkt kritisk til forslaget fra rådmannen. Leder av trøndelagsavdelingen, Ståle Langolf, har tidligere uttalt at de betaler gjerne for strømforbruket, men den foreslåtte prisen er åtte–seksten ganger dyrere enn hjemmelading og to–seks ganger dyrere enn hurtiglading hos private operatører. Prisen er også dyrere enn bensin og diesel.

- Pengene kommunen bruker på å etablere de få ladestasjonene vil være bortkastet. Ingen kommer til å bruke ladetilbudet med de foreslåtte prisene. Her kjører kommunen omvendt miljøpolitikk, mente Langolf. Og nå ser det ut til at elbilforeningen blir hørt, i hvert fall blant flertallet av byens politikere.

Flertall: Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) er sterkt kritisk til å ta betalt for lading av elbiler på offentlig gategrunn i Trondheim. Han mener ordningen blir altfor dyr. Han har sikret flertall imot forslaget. Foto: Kjell A. Olsen, Adresseavisen