For dyrt og egentlig ikke bedre. Det er kort oppsummert argumentasjonen i et brev fra Akuttmedisinsk fagavdeling (AMFA) til ledelsen ved Klinikk for akutt- og mottaksmedisin ved St. Olavs hospital. Brevet er også sendt videre til ledelsen i helseforetaket.

Det interne notatet, som Adresseavisen har fått innsyn i, er formulert som en bekymringsmelding. AMFA skriver at de er redde for at de høye kostnadene i Ålesund vil «legge press på andre helsetilbud som bilambulansetjenesten og øvrige akuttilbud for en betydelig større andel pasienter enn det luftambulansetjenesten betjener».

Koster flesk

Mens luftambulansen i Trondheim i dag opererer et såkalt «alternativ-1-helikopter», det vil si av den minste typen luftambulansehelikopter, flyr operatøren i Ålesund med et «alternativ-3-helikopter». Det har de gjort de siste åtte årene. Etter det Adresseavisen erfarer er kostnadsforskjellen mellom å operere disse helikoptrene grovt regnet ca. to million kroner per måned, eller drøye 20 millioner kroner årlig.

Krangelen står nå om hvor store helikopter som skal brukes fra 2018. Anbudet skal etter planen lyses ut før jul. Allerede mandag kan de nye kravene til ambulansehelikoptrene bli vedtatt. Det skjer når de administrerende direktørene i de regionale helseforetakene møtes.

- Det er for så vidt rett at det pågår en diskusjon om helikopterstørrelse. Det som ligger i grunnlaget er de behovene som Midt-Norge har meldt inn. Forslaget er et litt større helikopter i Trondheim og videreføring av dagens ordning i Ålesund. Det er ikke alle konkurransedetaljer som er offentlig, så det er ikke så mye jeg kan si, sier Daniel Haga.

Han er direktør for samhandling i Helse Midt-Norge og styreleder for Helseforetakenes Nasjonale Luftambulansetjeneste ANS. Det er sistnevnte som formelt inngår avtale rundt ambulansehelikopterdriften over hele landet.

Midt-Norge kan få regningen

I notatet fra AMFA fremgår det bekymring for at Helse Midt-Norge skal bli sittende med en unødvendig stor regning på grunn av løsningen i Ålesund. Blant annet fordi en regional finansiering av luftambulansetjenesten er et tema.

- Vår bekymring er knyttet til kostnadsbildet som valget av helikopter her fører med seg, sier Jostein Dale, som har underskrevet bekymringsbrevet. Han er avdelingssjef ved Akuttmedisinsk fagavdeling i Klinikk for akutt og Mottaksmedisin ved St. Olavs Hospital hvor Luftambulansetjenesten i Trondheim er organisert.

Behovet for større helikopter i Ålesund skyldes ifølge brevet et ønske om konstant bemanning med sykepleier om bord og dermed mannskap på fire personer i helikopteret. Dette er en person mer enn alle andre luftambulansestasjoner i dag operer med. Begrunnelsen er lange transportavstander og behov for avansert behandling om bord.

Flere andre baser har også like lange avstander og «Klinisk kompleksitet er minst like høyt», skriver Dale i notatet. Han påpeker at det var dissens angående bemanningsbehovet i arbeidsgruppen som forberedte saken. Dette fremgår imidlertid ikke av dokumentene.

- Må sikre forsvarlig ressursbruk

Dale understreker overfor Adresseavisen at bemanningsstørrelsen ikke er grunnlaget for bekymringsmeldingen. Også Luftambulansetjenesten ved St. Olavs Hospital har tatt hensyn til at man enkelte ganger må øke bemanningen til fire personer ved enkelte oppdrag. Han viser til at det er en lokal avgjørelse hvor stort mannskapet skal være.

- Helsetjenestens viktigste oppgave er å sikre pasientene god og riktig behandling. Samtidig må vi bidra til en forsvarlig bruk av samfunnsressursene. I den sammenheng spør vi om foreslått valg av helikopter settes i sammenheng med andre behov. Det finnes ikke bevis for at et bemanningskonsept eller en type helikopter betyr bedre kvalitet eller pasientsikkerhet i tjenesten, sier han.

Vil ikke snakke om økonomien

Administrerende direktør Espen Remme i Helse Møre- og Romsdal ønsket ikke å kommentere saken fredag. Han henviser alle spørsmål i saken til Daniel Haga i Helse Midt-Norge. Haga viser til at begrunnelsen for at Ålesund har større helikopter er mange overføringsoppdrag. Han vil ikke kommentere de økonomiske følgene av dette.

- Vi har forholdt oss til innspill fra en felles faggruppe i Midt-Norge. Det ligger en grundig rapport til grunn for dette. Det er ikke snakk om å gjøre endringer i Ålesund. Jeg har ikke lyst til å kommentere noe mer enn det, sier Haga.