Nå skal forskere teste katamaranen som går i rute fra Frøya til Gjæsingen, Sørburøy, Halten, Mausund og Sula.

- Vi er enige i at alt ikke er som det skal med båten, sier administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i rederiet Fosen Namsos sjø som står for driften av båtruten.

Marintek skal teste

- Nå henter vi inn hjelp fra Marintek for å få testet hvordan båten oppfører seg i sjøen og finne mulige tiltak, sier hun.

Passasjerer klager over at båten ikke oppleves som sikker nok. Frøya øyråd har i åpent brev til AtB og Sør-Trøndelag fylkeskommune bedt om at båten blir byttet ut. Øyrådet viser til episoder der båten har gravd seg ned i bølgene slik at sjøen dekket lyskaster og har gått langt oppover rutene i salongen. Båten har, ifølge brevet, stått ned i sjøen så propellene gikk tørr for sjø. Dette har gjort de reisende nervøse, skriver øyrådet.

Bygd for denne strekningen

Fosen Namsos sjø fikk bygd båten spesielt for strekning ytterst i havgapet til øyrekka utenfor Frøya. Fra båten ble satt i drift i februar 2014 har det vært problemer med fartøyet.

Etter at Frovær i november fikk motorproblemer, blir det nå skiftet motor i båten. Øyrådet mener dette ikke er nok.

- Rederiet er enig i at dette ikke er nok, men det er nødvendig å skifte motor for å få gjort videre målinger av hvordan båten oppfører seg i sjøen, sier Grete Fuglem Tennås.

- For framtung

- Båten er framtung i konstruksjonen. Fartøyet skal fungere både med biler bak og uten biler, og dette er utfordrende. Nå vil vi finne ut om vi kan forbedre båten, sier hun. Rederiet er avhengig av verftet, deres underleverandører og uavhengige tredjeparter med spisskompetanse i dette arbeidet, understreker hun.

Grete Fuglem Tennås sier rederiet tar dette veldig seriøst, men at det nå ikke foreligger planer om å bytte ut Frovær med en annen båt.

- Da må vi eventuelt heve kjøpet, og det kan være en langvarig prosess.