I et fire sider langt notat varsler en tillitsvalgt ved en Trondheims-skole om en situasjon han beskriver som kritisk. Han er spesielt bekymret for to forhold: Utagerende elever, hvordan skolen håndterer dem og arbeidssituasjonen for de ansatte – som har resultert i langtidssykmeldinger.

Ifølge notatet er mange av lærene bekymret for læringsmiljøet til elevene på skolen. Det tegnes et bilde av en skole der vold og utagering skjer hyppig, og at ledelsen ikke har evnet å ta tak i situasjonen.

Adresseavisen har vært i kontakt med brevskriveren, og vedkommende sier at varselet var ment som en intern sak. Han ønsker derfor ikke å uttale seg i saken.

Rektor ved skolen ønsker ikke å svare på spørsmål knyttet til varselet og henviser til rådmannen.

Voldsbruk

I notatet trekkes det fram flere alvorlige episoder på utagerende adferd hos elever i løpet av høsten:

«På en skogstur for hele skolen blir en vedkubbe, med stor kraft og intensjon om å skade, kastet mot en annen elev fra noen meters avstand(...)Vedkubben traff eleven på siden av hodet/øret og skulder. Skolens interne papirbaserte skademeldingsskjema blir skrevet.»

«En assistent blir uforvarende slått av kraft i ryggen av en elev, ca. ti minutter etter at vedkommende elev hadde blitt verbalt irettesatt for uakseptabel adferd i friminuttet. Episoden skjedde i garderoben foran resten av elevene. Samme elev slo en lærer i hodet inne i et klasserom ca. en måned etterpå. Både assistent og lærer er blitt oppfordret til å skrive skademelding, noe jeg tror ikke er gjort, dessverre (hva nytter det? er tilbakemeldingen)».

«Etter en fotballkamp i et langfriminutt kommer en elev og slår med knyttet neve en annen elev flere ganger med stor kraft. En voksen (student), som står rett ved siden av eleven som blir slått, griper fysisk inn og avverger ytterligere voldsbruk».

Hva sier forskerne om vold og utagering i skolen? Pål Roland mener problemene må tas mer alvorlig fra førsteklasse.

Seksuell trakassering

«En elev kommer inn til timen med en svær spyttklyse på jakken utført av en annen elev. Lærer trøster, men har ikke tid til å følge opp saken».

«En kvinnelig lærerstudent blir trakassert av en elev ved først å bli tatt på rumpa, for så å bli tatt på brystet. Dette skjer i garderoben foran resten av klassen. Ingen reaksjoner blir iverksatt foruten verbal irettesettelse der og da (informasjon ble gitt til ledelsen etter skoletimen)».

«En elev henter en fyrstikkeske på et klasserom og tenner på noen fyrstikker i garderoben. Dette blir (heldigvis) oppdaget fort, og vedkommende elev blir tatt med opp til rektor».

En rektor i Trondheim mener de utagerende elevene er yngre enn tidligere. Nå kan også førsteklassingene være voldelige.

«Slåssing i friminutt med steinkasting. En elev blir truffet/skadet i skulderen. En assistent må holde steinkasteren på bakken for å unngå ytterligere voldsutøvelse».

Den tillitsvalgte understreker at dette kun er eksempler på forskjellige utageringer denne høsten: «Jeg understreker forskjellige typer utageringer, fordi jeg kunne nevnt mange flere voldsepisoder av samme art. Hyppigheten er stor, flere hendelser pr. uke og ofte mange episoder på samme dag».

Lederen av kontrollkomiteen i Trondheim mener skolen ikke er trygg nok i dag.

Gråter og tar sovemedisin

I varselet skriver han at personalet i lang tid har etterlyst større fokus på hvordan skolen som enhet skal håndtere grov uønsket adferd: «Vi har etterspurt klarere rutiner og prosedyrer, samt en mer direkte involvering av skolens ledelse. Kontaktlærers ansvarsområde synes vi er for omfattende, og ledelsens ansvar og inngripen i akutte saker har lenge vært et diskusjonstema både på klubbmøter, medbestemmelsesmøter og i skolens plangruppe (teamledere og administrasjon)».

Den tillitsvalgte understreker imidlertid at større voksentetthet ikke løser problemene. Han sier det har vært voksne til stede under de nevnte episodene.

Bør alvorlig vold i skolen politianmeldes? Ja, mener Utdanningsforbundet.

Ifølge notatet forteller de ansatte ved skolen om både fysiske og psykiske plager på grunn av jobbsituasjonen generelt – og elevsituasjonen spesielt. Det vises til lærere som gråter og bruker medikamenter jevnlig for å få sove. I en uformell håndsopprekning på et klubbmøte, sier halvparten at de har tatt ut egenmeldinger på grunn av psykisk stress. Tillitsvalgte og de ansatte er også bekymret for hva den kritiske situasjonen gjør med læringsmiljøet til elevene: «Når alvorlige hendelser inntreffer, så er det relativt mange andre elever som blir berørt, enten som uskyldig tredjepart, eller får mindre/dårligere undervisning».

Den tillitsvalgte er også kritisk til at skolen er dårlig til å skrive avviksmeldinger som rapporteres videre til Rådmannen, og påpeker at det ikke har særlig nytteverdi å kun skrive interne skademeldinger: «Hvordan skal vi synliggjøre for bestemmende myndigheter (f.eks. rådmannens fagstab) hva som skjer av utagering på skolen?»

En rektor i Trondheims-skolen har ingen tro på å være «hard mot de harde».

- Visste ikke det var så ille

Etter at Adresseavisen har beskrevet innholdet i varslingen overfor FAU-lederen ved skolen, reagerer vedkommende slik:

- Dette var alvorlig lesning, og det gir absolutt grunn til bekymring. Jeg var ikke kjent med at situasjonen var så ille. FAU har vært i dialog med ledelsen i forbindelse med utfordringer på enkelte trinn, men vi har ikke hørt om disse episodene. Jeg antar at rektor nå tar denne varslingen på alvor, og at noe godt kan komme ut av det, sier FAU-lederen, som sier hun blir bekymret for barna som sliter med utagering.

- Det er viktig at disse får den hjelpen de trenger, og at de ikke ender opp som svarteper. Arbeidssituasjonen til lærerne høres også ille ut, og jeg regner med dette blir tatt tak i, sier FAU-lederen som vil følge saken nøye videre.

- Opprettet varslingssak

Kommunaldirektør Gunn Røstad mente først hun ikke var kjent med saken da Adresseavisen tok kontakt.

- Jeg knyttet ikke deres opplysninger til varslingssaken jeg fikk kunnskap om i forrige uke, forklarer hun.

Etter å ha gått nærmere inn i saken, og undersøkt med egen stab, sier Gunn Røstad at Rådmannen er godt kjent med saken som varslingen gjelder.

Hun sier at allerede før Rådmannen ble kjent med varslingen fra tillitsvalgt, er det satt inn tiltak ovenfor lærerne og rektor, både i forhold til enkeltelever, grupper med elever og ansatte for å få god informasjon om tilstanden.

- Med forbehold om at det er flere forhold som ennå er uavklart anser Rådmannen saken som alvorlig. Det er opprettet en varslingssak som vil bli behandlet etter prosedyrene for dette, og Rådmannen kan derfor ikke gå i detalj om hvordan saken håndteres på skolen, svarer hun i en epost.

Alvorlig Kommunaldirektør Gunn Røstad sier Rådmannen anser saken som alvorlig, og det er opprettet varslingssak. Foto: Rune Petter Ness