Slik beskriver en lærer hvordan en skoledag kan være i et brev til Adresseavisen. Avisen har mottatt flere henvendelser om situasjonen i Trondheims-skolen i kjølvannet av sakene om alvorlige avvik. De beskriver en hverdag preget av til dels svært utagerende elever, tidspress og mangel på tiltak for å avhjelpe situasjonen. Felles for dem er at de ønsker å være anonyme, både av hensyn til elevene, men også sin egen jobb. Fredag skrev Adresseavisen om et varsel fra en tillitsvalgt om kritiske forhold ved en skole i Trondheim. Lignende type forhold blir understøttet av denne læreren.

ES OGSÅ: Her er de alvorlige avvikene i Trondheims-skolen

- Formidabel slitasje

- At det er en betydelig underrapportering, er det ingen tvil om. Som lærer på barnetrinnet, opplever vi daglig slike episoder som dere setter søkelyset på i Adresseavisen. Slitasjen på lærerne er formidabel, sykmeldinger på grunn av arbeidsforhold er ikke uvanlig. Ofte settes det ikke inn vikar ved sykefravær. Det betyr en kolossal belastning på dem som skal holde skansen mens andre er sykemeldt, sier læreren, som mener Oslo har et helt annet system med tanke på opplæringstilbud til barn med spesielle opplæringsbehov.

- Vi lærere purrer og ringer for å fortgang og hjelp – både til elevene som strever og til de andre elevene – som hver eneste dag må tilbringe timer i et helt uholdbart læringsmiljø. Svaret vi får fra BFT/BUP + skolens ledelse, er at køen av elever som trenger ekstra hjelp og støtte er så lang.

Glad foreldre ikke vet

En tidligere skoleleder som også har tatt kontakt, sier det slik:

- Jeg er glad foreldrene ikke er klar over hvordan klassemiljøet og hverdagen kan være. Det er egentlig dypt tragisk, sier vedkommende, som understreker at de 103 alvorlige avvikene som er rapportert inn siden januar 2013 bare er toppen av isfjellet:

- Det er en voldsom underrapportering av alvorlige hendelser i Trondheimsskolen. På min skole har det vært alt fra sjikanering, trakassering, vold – og til og med seksuelle overgrep – uten at dette ble varslet som avvik. Hverdagen kan være så ille, at jeg dessverre er overbevist om at noen vil bli virkelig alvorlig skadet før eller seinere. Vi kan være et lite stikkvåpen unna en stor katastrofe, frykter den tidligere faglederen.

LES OGSÅSkolen skal være trygg. Det er den ikkeLES OGSÅ: Les de alvorlige avvikene i Trondheims-skolen

- Lang vei å gå

Ingrid Berg Selfjord er tidligere FAU-leder ved en av byens skoler. Hun åpnet e-posten til Adresseavisen slik:

«Jeg digger Adresseavisas fokus på avvik i de kommunale tjenestene! Jeg er selv ansatt i kommunens helsevesen og min arbeidshverdag har således også blitt utsatt for Adressas granskende journalistikk. Og det er helt greit! For avvik skal meldes og avvik skal føre til noe. Ikke for å henge ut folk, men som en kilde til forbedring».

Selfjord forteller at hun som forelder og FAU-leder har jobbet med en rekke saker der hun har etterlyst bruk av avviksmeldinger. Ifølge henne fikk hun til svar at «vi bruker ikke det her».

- Mitt inntrykk er at skolene har en lang veg å gå før avviksmeldingene brukes så konsekvent og systematisk som helsevesenet gjør, og jeg har en vond magefølelse på at det oppslaget dere har på avvik meldt i skolen forteller viser bare en bitte liten flik av ting som burde blitt tatt tak i, sier Selfjord og fortsetter:

- Og da særlig på ting som ikke er feil begått av enkeltelever, men feil begått av skolen. Jeg er godt vant med å bruke det både på små og store hendelser på mitt arbeidssted i Trondheim kommune. Kan dere gi skolene i Trondheim en bitte liten dytt i rumpa, så de kommer i gang med det fantastiske redskapet avviksmeldingene kan være, er det veldig bra.