Det innebærer at de to ikke rekker anbudsfristen på pasientkjøring, der fristen for å levere tilbud går ut 2. februar.

Pasientkjøring er et lukrativt oppdrag med oppstart 1. juni. Kontrakten varer i første omgang i to år, med opsjon på ett og ett år. Over de fire årene er det snakk om til sammen 88 millioner kroner.

Geir B. Lerdahl, som sammen med Ole-Andreas Norum er innstilt på å bryte ut av Norgestaxi for å starte Trondheim Taxi, sier han er skuffet over at fylkestinget utsatte behandlingen av søknaden om å få starte ny drosjesentral.

- Vi regner med å kunne starte opp Trondheim Taxi med 50 – 60 løyvehavere, som kommer over fra TrønderTaxi og Norgestaxi, men nå går vi etter all sannsynlighet glipp av kontrakten på pasientkjøring, sier Lerdahl.

Også Christiania og Viken

Også Christiania Taxi har søkt om å få starte sentral i Trondheim. De søkte første gang for allerede tre år siden, og har også skaffet seg lokaler. En tredje interessert skal ha vært Viken Taxi i Tønsberg, som har kjøpt Malvik Taxi, men har ikke søkt om konsesjon.

På fylkestingets samling nå i desember vedtok flertallet i komiteen for kollektivtrafikk og regional utvikling å usette saken til marstinget.

- Vi var litt usikre på konsekvensene av innstillingen fra fylkesrådmannen om at det ikke skal være noen begrensning på antall drosjesentraler og antall hovedløyver i Trondheim. Vi hadde dessuten flere tunge kollektivsaker oppe til behandling, som nye kollektivsatser. Vi ville derfor gi oss litt mer tid og vedtok å utsette behandlingen, sier komitéleder Stig Klomsten (Ap).

Klomsten legger til at antallet drosjeløyver i Trondheim er knyttet til offentlige innkjøp som pasientreiser og skoleskyss. For å kunne utføre disse oppdragene kan det være nødvendig med 50 – 60 løver i. – En ny taxisentral skal tjene samfunnet, og det må ikke legges til rette for en utvikling som er vanskelig å reversere, sier Klomsten.

Like konkurransevilkår

I vedtaket om utsettelse heter det at fylkestinget ønsker å sikre at drosjemarkedet i Sør-Trøndelag skal preges av like konkurransevilkår, akseptable arbeidsvilkår for de ansatte og akseptable priser for kundene. Fylkestinget ber om at det blir et fast antall løyver for hvert område, fastsatt av fylkestinget. Det skal være forutsigbare rammevilkår for søkere av nye sentraler. Og fylkestinget ber om at forholdet mellom løyvehavere og sentraler skal være en del av fylkesrådmannens utredning til neste fylkesting. En utredning med forslag til ny vedtekter for drosjeløyver skal da legges frem.

Geir B. Lerdahl sier han har vært i kontakt med Helse Midt-Norge med tanke på at anbudsfristen for pasientkjøring ikke lukkes 2. februar, men forlenges. Imidlertid ser det ut til at fristen for å komme med tilbud, ikke vil bli skjøvet på.

Brysom konkurrent

- Det kan se ut som om TrønderTaxi og Norgestaxi ønsker å unngå en brysom konkurrent, og at de så langt har klart å få politikerne med seg. Jeg skjønner ikke hvilken ny informasjon om taxinæringen fylkestinget kan få i mars enn det man vet i dag. Ellers i samfunnet kan man starte ny virksomhet innen det meste, sier Lerdahl.

Fylkesrådmannen har foreslått at en sentral får maksimum ha 50 prosent av hovedløyvene. TrønderTaxi skal imidlertid få beholde dagens 200 hovedløyver. Drift av drosjeløyve i Trondheim kommune skal i utgangspunktet være hovederverv, men det kan i spesielle tilfeller gis unntak. Retningslinjene for drosjeløyver i Trondheim gjelder for tre år av gangen.

I Trondheim har TrønderTaxi om lag 275 løyver og Norgestaxi 113. Bergen og Stavanger har seks sentraler hver. Den eldste sentralen i de to byene, som er eid av løvehavere og som tidligere drev uten konkurranse, er størst. TrønderTaxi har styrket sin konkurranseevne betraktelig, påpeker fylkesrådmannen. Alle distriktsdrosjene, med unntak av Malvik Taxi med sine tre løyver, er tilsluttet TrønderTaxi.

All skolekjøring

Det har skjedd etter at TrønderTaxi overtok all skolekjøring med drosje i hele fylket. Drosjeeiere tilknyttet f.eks. en lokal sentral på Hitra er i tillegg tilknyttet TrønderTaxi. Med dette har skoleskyssanbudene ført til en monopolsituasjon.

Bare i Trondheim er det en viss konkurranse. – Men når styrkeforholdet målt i antall løyver/kapasitet er 3:1 i byen, 4:1 totalt for fylket, så er dette ingen ønskesituasjon for kjøpere av drosjetjenester, skriver fylkesrådmannen i innstillingen til fylkestinget.

Norgestaxi har med sin begrensede størrelse ikke mulighet til å konkurrere på alle markeder. De har i dag skyss av elever ved videregående i Trondheim og pasientreiser i Trondheim som sine store offentlige oppdrag. Fylkesrådmannen mener at en ny sentral vil bli en større konkurrent for Norgestaxi enn TrønderTaxi.

Transportøkonomisk Institutt har vurdert dagens størrelse av Norgestaxi i Trondheim som et minimum for å kunne konkurrere om større offentlige oppdrag. Men en sentral har ingen plikt til å delta i konkurranse om offentlige oppdrag, så det kan også være rom for mindre sentraler, fremholder fylkesrådmannen.

Flere sentraler: Fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag foreslår å oppheve begrensningen på antall drosjesentraler og antall hovedløyver i Trondheim. Fylkespolitikerne har utsatt avgjørelsen til mars. Foto: Jens Søraa, adresseavisen