«Veisalt» er et triggerord. Satt sammen med subjektet «vintersyklist», utløses det en annen type temperatur i debatten enn den is og snø fører med seg.

Ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen er andelen som bruker sykkelen på vinterstid doblet på fire år. Og det skal tilrettelegges for flere. Det betyr i praksis at sykkelveier skal holdes bare og trygge, vinteren igjennom.

LES BAKGRUNN: Svart asfalt hele vinteren

Som å sykle i grøt

Trondheim har en barveisstrategi. Ofte medfører det salting, slik at isen ikke skal legge seg.

- Salt er først og fremst et problem når det snør, sier Hans Petter Fjeldstad. Han sykler stort sett hver dag, hele året. En entusiastisk vintersyklist som skor sykkelen for snø og is. Og som selv kler seg etter været.

- En «herlig» blanding av snø og salt blir som å sykle i grøt. Fremkommeligheten er forferdelig og det pakkes til under skjermer, i hjul, på gir og kjedet. Noe som igjen går ut over sykkelutstyr, sko og klær.

Steller godt med utstyret

Fjeldstad viser frem fastrustede bremseklosser og gir. Disse bytter han en gang i året. Det samme med alle tannhjul. Sykkelkjedet bytter han to ganger i året. Og han oljer sykkelen daglig, for å forsøke å unngå for rask korrosjon. Fjeldstad anslår at vedlikeholdet koster ham 3-4000 kroner årlig, på en vintersykkel som han betalte 5-6000 for.

Han skulle heller ønsket seg en hyppig, godt brøytet og kostet sykkelvei, som han mener er tilstrekkelig uten saltbruk.

- Det du trenger på vinterføre er gode piggdekk og lys foran og bak.

- Hold folk motiverte

Adresseavisen skrev at 50 kilometer sykkelvei skal holdes bar igjennom vinteren, slik at tohjulinger i Trondheim skal komme seg trygt frem. Saken beskrev hvordan de skal kjøre maskiner med bred vinterkost foran og tanker med magnesiumklorid og salt bak, for å få til et tilnærmet sommerføre. Brøytemannskapene hevdet at syklistene ga prosjektet tommelen opp. Det var ikke alle på to hjul som var enige i det.

- Det er fint for dem som bruker disse prioriterte veiene. Og det er veldig bra at dette sykkelveinettet er godt på vinteren. Sannheten er at folk kanskje er innom dem, men tvinges til å ta turen ut på dårlig vedlikeholdte veier for å komme frem dit de skal. Da kan et stykke dekket med slush eller med bunnfrossen, ujevn hålke være nok til å skremme vekk mange.

Brøytebilen skaper problemer

Saltet bilvei kan skape omtrent samme utfordring.

- Et stort problem, slik jeg ser det, er brøytebilene og deres mangel på kommunikasjon. Først brøyter en bil fortauet, kort tid etter kommer den som brøyter veien - og slenger all snøen, slaspet og saltet opp på fortauet. Her fryser det til, dersom det ikke fjernes hver gang dette skjer. Det kan gå uker før de kommer tilbake ved neste snøfall og da er skaden allerede skjedd, sier Hans Petter Fjeldstad.

Miljøpakkens saltstrategi

Statens vegvesen sine direktiver legges til grunn for vinterdriften på hovednettet på sykkel.

- Når det gjelder saltbruk, er det en del av opplegget for å klare svart asfalt. Vi salter minst mulig, kun for å hindre at snø og is for feste på asfalten. Uten bruk av salt vil det fort feste seg snø og is til veibanen, og vi klarer dermed ikke koste det vekk, sier Ivar Arne Devik i Miljøpakken.

Devik viser også til at det har det vært mye salt på veibanen igjennom alle år, som har blitt brøytet opp på gang- og sykkelvegene.

- Det nye nå er at vi salter litt med det utstyret som brøyter og koster disse vegene. Og vi har fokus på å bruke minst mulig, samt fjerne snøen mekanisk med plog, fres og kost.

Miljøpakken har planer om ytterligere forbedring av sykkelveiene og vintervedlikeholdet i fremtiden.

Trafikkfarlig: Bremser og gir har små komponenter som ruster og fører til at utstyret stivner og ikke fungerer. Til tross for at bremseklossene knapt er slitt, må de byttes. - Det er trafikkfarlig å ikke ta vare på utstyret, sier Fjeldstad. Foto: Frank Lervik
Felles mål: - Flere syklister, sommer som vinter, sier Hans Petter Fjeldstad. - Men da må veiene bli enda bedre og vi må tenke annerledes. Foto: Frank Lervik
Vedlikehold: Oljebruken for to vintersyklister hittil i vinter. - Vintervedlikeholdet blir vanskelig når det er frost, men i plussgrader skyller jeg sykkelen fri for salt og skitt flere ganger i uka, sier Fjeldstad. Foto: Frank Lervik