Ikke siden Trygg Trafikk begynte å føre statistikk på 1950-tallet er så få barn drept eller skadd i trafikkulykker i Norge som i 2015.

På 1970-tallet mistet rundt ett hundre barn livet i trafikkulykker hvert år. De siste årene har tallet på ulykker med barn gått betydelig ned. 2015 lå lenge an til å bli det første året der ingen barn under ti år omkom i trafikken. Men 14. desember døde en seks år gammel gutt i Vaksdal i Hordaland etter å ha blitt overkjørt av et vogntog.

Gutten hadde vært på skoleavslutning og sklidd i en trapp og deretter kommet ut i veibanen og under lastebilen. På stedet ble det funnet akebrett, og man trodde først at gutten hadde sittet på akebrettet. Men mest sannsynlig hadde han sklidd en trapp ned til veien.

Sikrer barna

- Ulykkesstatistikken har heldigvis snudd. Foreldrene er blitt flinkere til å sikre barn når de skal ut og kjøre, sier Ann-Kathrin Årøen kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Hun viser til at barn plasseres i bilstoler, som blir stadig sikrere. De fleste bruker bilbelte. Bilistene er blitt mer fornuftige. Farten er lavere, bilene er sikrere, veiene er bedre, og folk har mer kunnskap om bil og trafikk.

- Det totale antall drepte og skadde i trafikken har gått ned. Vi har aldri hatt så mange erfarne og dyktige bilførere som i dag, der mange tok førerkort som 18-åringer. Når få dager gjenstår av året er 30 færre mennesker drept i trafikken i år sammenlignet med fjoråret. I 2014 omkom 154 personer, mot 124 per 28. desember i år, sier Årøen.

Satt løse i bilen

Mens barna før gjerne lekte løst i baksetet, sitter de nå festet i bilstol eller på pute. Folk er blitt flinkere til å la barna sitte bakovervendt til de er fire år gamle. Det slurves imidlertid med riktig sikring og dette gjør at barn fortsatt blir skadd.

Ulykkene går også ned fordi hovedveiene legges utenfor boligområdene. Færre biler og lavere fart der folk bor og ungene leker eller går til skolen påvirker ulykkestallene. Dessuten er det flere opphøyde gangfelt og innsnevringer som holder farten nede.

Den positive utviklingen gjelder ikke alle aldersgruppene. Mange ungdommer på rundt 18–19 år er omkommet i trafikkulykker i år, hvorav flere nå i november og desember.

På vei til Hitra

Fredag 20. november ble kjæresteparet Sigurd Sæther-Grøttebakk (18) og Maja Karina Mosand Ulvær (19) drept da bilen de kjørte, fikk sleng på det glatte føret og havnet over i motgående kjørefelt, der den traff en lastebil.

Paret var på vei fra Klæbu til Hitra for å delta på korpsøvelse. Ulykken skjedde på fylkesvei 714 i Slørdalen i Snillfjord.

Tirsdag 22. desember omkom en kvinnelig bilfører på 18 år i en trafikkulykke på E6 i Dombåsbakkene sør for Dombås sentrum. En 16-årig gutt og en 18 år gammel mann ble hardt skadet. Det var et tynt lag nysnø og nullføre, og personbilen har trolig kommet over i motgående kjørefelt og kollidert med et vogntog. Sjåføren i det norskregistrerte vogntoget var fysisk uskadd.

Trafikken tar flere liv

Trafikkulykker er ifølge kommunikasjonssjefen i Trygg Trafikk en av de vanligste dødsårsakene blant ungdom mellom 15 og 24 år. Trafikken dreper oftere enn vold, alkohol og sykdom for ungdom i denne aldersgruppen.

Ungdom er overrepresentert i trafikkulykker, og gutter utgjør 2/3 av de drepte. De viktigste dødsårsakene i trafikken er manglende erfaring, uoppmerksomhet eller førerdyktighet, for høy fart etter forholdene, manglende bruk av bilbelte og kjøring i ruspåvirket tilstand.

- Unge sjåfører med ferskt førerkort mangler kjøreerfaring, og mange sjåfører er uoppmerksomme og lette å distrahere. Tallene viser at de ni første månedene ungdommen har førerkort, er de mest ulykkesutsatte. Men det handler også litt om uflaks. Man kan komme opp i uventede situasjoner der man ikke behersker det glatte føret eller også litt om ungdommelig overmot. Det viser seg at flere ungdommer enn voksne kjører bil om natten, sier Ann-Kathrin Årøen.

Skades for livet

Hun fremholder at statistikken over antall trafikkuhell går i riktig retning. Færre enn noen gang på aldri så lenge blir drept i trafikken. Men man må ikke glemme de mange skadde som får livene sine ødelagt.

- Disse hører vi mindre om. Vi må ikke se oss blinde på antall drepte. Fortsatt kvestes mange mennesker for livet. Fordi bilene og veiene er blitt sikrere, overlever flere alvorlige ulykker. Men de pådrar seg alvorlige skader, påpeker Årøen.

Dødsulykke: Et vogntog og en personbil var involvert i en ulykke på E6, like sør for Dombås 22. desember. Den kvinnelige bilføreren på 18 år av personbilen ble drept. Foto: Camilla Kilnes