En god dialog hjemme er viktig i kampen mot mobbing, det mener eksperter Adresseavisen har vært i kontakt med.

- For å få til en god dialog, må barn oppleve at foreldrene er genuint interessert i deres tanker og ståsted. Om barn forteller at de av og til blir med på å utestenge en elev, trenger de foreldre som lytter til dem og er nysgjerrige på hvorfor de gjør det uten å bli fordømmende, sier Tove Flack ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.

Dersom du svarer på en innrømmelse fra barnet med å bli sint, vil du trolig ikke oppleve at barnet forteller deg ting igjen like lett.

- Et barn i en slik situasjon trenger voksne som er tydelige på at det må endre adferd, men som er mer opptatt av å snakke sammen om hva barnet kan gjøre annerledes enn å markere at det er gjort noe feil, sier Flack.

Ikke alltid englebarn

Gunn Iren Müller, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), oppfordrer foreldre til å følge med på sosiale medier.

- Det må være like naturlig å spørre barn hvordan de har hatt det på nett i dag, som det er å spørre hvordan de har hatt det på skolen, sier hun.

Müller mener en god dialog kan være med å forhindre at erting og enkelthendelser utvikler seg til å bli mobbing.

- Hva gjør du hvis skolen ringer og sier barnet ditt har mobbet andre?

- Det er lett å tro at ens eget barn er et englebarn. Hvis foreldre får informasjon om at barnet mobber andre, har de like mye ansvar som hvis det var deres eget barn som ble mobbet, sier Müller.

Foreldre som mistenker at barna deres mobber eller plager andre elever, bør ta kontakt med skolen.

Må være nulltoleranse

- Det kan være misforståelser ute og går, og behøver ikke å være noe som har pågått over tid. Da er det bedre å ta det ved rota ved å ta et møte med skolen og finne ut nøyaktig hva som skjedde. Så må man sette opp en plan for hvordan man skal takle det. Man må hvert fall ikke stikke i hodet i sanden og tenke at «Dette gjelder ikke mitt barn», sier Müller.

Hun kjenner til foreldre som selv har kontaktet skolen for å iverksette tiltak for å beskytte det andre barnet.

- Slik får barnet deres en lærepenge på et tidlig stadium om at mobbing er helt uakseptabelt. Alle voksne, både foreldre og skoleansatte, må ha nulltoleranse for mobbing, utestengelse og krenking av andre, understreker Müller.

Invitér alle

Foreldre må være bevisst sitt ansvar som rollemodeller, mener ekspertene. I verste fall kan barn kopiere dårlige holdninger og adferd hos foreldrene.

- Det er viktig at barna ser at foreldrene prøver å være inkluderende. Et stadig tilbakevendende tema er bursdager – invitér alle. Alle gutter, alle jenter, eller hele klassen. Hvis det ikke er plass hjemme, kan man låne lokaler, eller til og med arrangere bursdag ute, sier Müller.

Hun har også god erfaring med at foreldre involverer seg i mobbearbeidet som gjøres på skolene.

- På barneskolen hvor jeg har hatt mine tre barn, har én representant fra FAU hatt ansvar for mobbearbeid. Vedkommende har stilt seg til disposisjon hvis det er vanskelig å snakke med skolens ansatte. For noen oppleves det kanskje som en lavere terskel for å ta kontakt, sier Müller.

Gunn Iren Müller, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), ber foreldre også følge med på barns digitale hverdag. Foto: Privat
Tove Flack ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning advarer foreldre mot å reagere med sinne når barnet har mobbet andre. Foto: Læringsmiljøsenteret