Sjefskontrollør i Nord-Norge: - Kvaliteten på norske vogntog har falt markant

Det hagler for tiden med nyhetsmeldinger om vogntog som står på tvers på norske vinterveier. Før denne vinteren ble en rekke nye og strenge tiltak innført for å sikre «tryggere» vogntog på norske vinterveier, skriver Aftenposten.

Flere tusen flere vogntog er hittil i år kontrollert, for å følge opp tiltakene.

Aftenposten har fått oversendt tall fra alle landets regioner og fylker, fra Statens vegvesen.

De viser en oppsiktsvekkende utvikling, som er aller tydeligst der vinteren har vært hardest, nemlig i Nord-Norge:

-  Østeuropeiske biler og tilhengere er markant forbedret når det gjelder vinterutrustning. Nå reagerer vi mot 12 prosent norske vogntog, mot syv i fjor, sier Jørn Simonsen, leder for Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen, Region nord.

- Tidligere reagerte vi mot 12 prosent østeuropeiske, mot åtte prosent nå. Ser vi isolert på tilhengerne er forbedringen her enda større, sier Simonsen, som råder over 30 kontrollører mot 22 i fjor.

Trenger bare vise frem hjullås som trussel mot kjøring

Hittil i vinter er over 6000 kontroller utført, mot 6600 i hele fjor vinter.

- Både for norske og nordiske biler og tilhengere ser vi en markant forverring, sier Jørn Simonsen.

- Bruker dere hjullås?

- De er veldig greie å ha. De gir en klart preventiv effekt. Jeg har selv møtt umedgjørlige sjåfører, som gir uttrykk for at de vil kjøre videre uansett. Da har det effekt å vise til hjullåsen som står ved siden av kontrollbilen.

- Betales gebyrene nå?

- Jeg har ikke inntrykk av at protestene er store. Gebyr for vekt gjøres opp der og da, i verstingtilfellene med alvorlige brudd på kjøre- og hviletidbestemmelsene blir bilene holdt igjen til de har gjort opp for seg, sier Simonsen.

Frem til nyttår var det delt ut 1059 gebyrer, totalt i Norge.

Bekrefter samme utvikling for Norge som helhet

- Har dere i Vegvesenet inntrykk av at utenlandske sjåfører har varslet hverandre om at det er blitt strengere i Norge?

- Ja!, sier Jørn Simonsen.

Han påpeker at tilstanden for utenlandske biler er bedre i nord enn i resten av Norge, og forklarer dette med klima.

Arnfinn Eriksen, senioringeniør ved Tilsyn- og kontrollseksjonen i Veidirektoratet, bekrefter at utviklingen Aftenposten gjengir for Region Nord også gjelder for landet som helhet.

- Altså en markant forbedring hos østeuropeiske vogntog, og en forverring hos norske er den samme i alle regioner, bortsett fra i Region Øst?

- Ja, det ser slik ut. Men vi skal huske at over 70 prosent av bilene fra utlandet kommer inn i Region Øst, sier Eriksen.

Jungeltelegrafen har gått hos utenlandske sjåfører

- Er det jungeltelegrafen som sørger for utviklingen hos de østeuropeiske?

- Jungeltelegrafen går. Men Vegdirektoratet har også sendt ut en Truckers Guide, som gis ut på flere språk, til forskjellige land nedover i Europa, sier Arnfinn Eriksen.

- Vi har også hatt hjelp av ordningen Trygg Trailer, der de som laster opp bilene sjekker vinterutrustning. De nekter å laste hvis den ikke holder mål.

- Dette startet i Region Nord, med fiskeeksport, så det er ikke så overraskende at de i nord ligger enda foran resten av landet når det gjelder kvalitet på vinterutrustning.

- Er det bekymringsfullt at kvaliteten faller hos norske vogntog?

- Jeg vil si det. Vi har alt i alt begrenset med ressurser til kontroller. Hadde vi sluppet å kontrollere de norske hadde vi hatt bedre tid til resten, sier Eriksen.

Stadig flere utenlandske sjåfører på norske kjøretøy

Ifølge Arnfinn Eriksen er over ti prosent av sjåførene på norske biler nå utenlandske. En andel som bare øker.

Norsk dekk - på ingen måte kvalifisert for vinterføre. Foto: Statens vegvesen