I Trøndelag var hele 13,3 prosent av bilene som var involvert i en ulykke sist vinter, utstyrt med sommerdekk. Sesongen før var andelen 9,4 prosent.

Sjåfører på Vestlandet og Sørlandet er dårligst i landet på å legge om til vinterdekk, mens trønderne er litt bedre enn landsgjennomsnittet. På landsbasis hadde 15,2 prosent av bilene involvert i uhell vinteren 2014/2015 sommerdekk.

Det viser skadetall fra forsikringsselskapet If. De tre nordligste fylkene ligger på samme nivå som trøndelagsfylkene. Dette er fylker som tradisjonelt har vinterføre og utfordrende veier om vinteren. Det ser man ikke minst nå om dagen, med et betydelig snøfall, og mange veier byr på svært vanskelige kjøreforhold.

Urovekkende høyt

- Andelen biler på sommerdekk om vinteren er urovekkende høy i trøndelagsfylkene, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Hun legger til at i både Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag har man ofte god gammeldags vinter med snø og kulde, og veier med skikkelig vinterføre.

- Med sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for kollisjoner og utforkjøringer og alvorlige personskader, sier Vennesland.

I Norge som helhet var altså 15,2 prosent av bilene innblandet i ulykker sist viner, påsatt sommerdekk. Det er en markant økning fra vinteren 2013/2014 da 11,8 prosent av ulykkesbilene var skodd med sommerdekk, viser skadestatistikken.

Alvorlige ulykker

If har forsikret nesten hver fjerde personbil, som kjører på norske veier. – Feil dekk på bilen kan lett føre til en alvorlig ulykke, understreker Vennesland.

Fagleder Frank Nygård ved Sentrum politistasjon i Trondheim blir betenkt når han hører hvor stor andel av ulykkesbilene vinters tid er utstyrt med sommerdekk. Han minner om at det er føreren som har det fulle og hele ansvar for at kjøretøyet er forsvarlig skodd.

- Foruten bøter kan det være aktuelt å ta beslag i førerkortet. Vegtrafikkloven pålegger hver enkelt av oss å sørge for at kjøretøyet er i forsvarlig teknisk stand og at vi skal ferdes med aktsomhet i trafikken, sier Nygård.

Han forteller at i en trafikkulykke som politiet nylig har etterforsket, uttalte den sakkyndige at bilen ikke hadde gode nok dekk, men dekkene var ingen direkte årsak til ulykken. Likevel kan føreren holdes ansvarlig for den manglende dekkutrustningen.

Meldes ikke til politiet

- De fleste skadene meldes direkte til forsikringsselskapene, det kan dreie seg om kollisjoner uten personskade eller utforkjøringsulykker uten at noen personer skades. Da er det ikke alltid at sakene meldes til politiet, sier Nygård.

If fører hvert år statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til 1. april. Sist vinter registrerte selskapet skader på 18 567 personbiler, og 2785 av disse var utstyrt med sommerdekk.

- Dessverre ser vi at enkelte bruker sommerdekk gjennom hele vinteren, oftest i kystområder med lite snø. Men vi ser også at sommerdekk brukes i økende grad i fylker som tradisjonelt har norsk vinter, med både snø, is og kulde. Det er urovekkende, sier Emma Elisabeth Vennesland.

Hun legger til at de dagene snøen kommer brått på eller veibanen er underkjølt, tar altfor mange bilførere unødvendige og farlige sjanser. Ifølge bestemmelsene i kjøretøyforskriften slås det fast at bilen skal være skodd etter forholdene der man kjører.

Skal være skodd

Av kjøretøyforskriften går det frem at «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende».

- Ikke alle er like nøye med å legge om til vinterdekk?

- Mange drøyer for lenge med å bytte dekkene og tar med det en kalkulert risiko. Mildt kystklima og bare hovedveier med salting gjør nok at noen tar sjansen på sommerdekk. Når snøen først laver ned, kommer den ofte brått på. Underkjøling av veibanen er en usynlig fare. Når det først blir glatt, kan det bli fryktelig glatt.

- Kan man risikere avkorting?

- Dersom det er en årsakssammenheng mellom dårlig veigrep og ulykken, kan forsikringsselskapet gjøre en avkorting. Det innebærer at den som eier bilen eller forårsaker skade på en annen bil, person eller eiendom må betale en andel av ulykkesregningen selv, sier Vennesland.

Betenkt: Ass. informasjonsdir. Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring liker ikke at over 15 prosent av bilførerene innblandet i en trafikkulykke sist vinter, kjørte på sommerdekk. Foto: Kilian Munch