Rett før jul kom den foreløpige tilsynsrapporten fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag angående en Trondheims-skole der Fylkesmannen konkluderer at kommunen har begått lovbrudd. Blant annet når det gjelder å opprettholde elevers psykososiale miljø.

LES OGSÅ: Fylkesmannen tvangsflytter for første gang

Helt uenig

Fylkesmannens kritiske tilsynsrapport kom i etterkant av et helt unikt vedtak de gjorde ved den samme skolen. Der gjorde de for første gang vedtak om tvangsflytting av en elev fra en klasse. Den foreløpige tilsynsrapporten er derfor basert på den saken som endte med flytting, men også andre saker ved den aktuelle skolen. I et uvanlig skarpt tilsvar gjør Trondheim kommune det klart at de er helt uenig i Fylkesmannens konklusjon. De ber om ytterligere dokumentasjon fra Fylkesmannen på alle punkter der det er funnet svakheter, mangelfull praksis og lovbrudd.

- Hemmelige kilder

Aller først reagerer kommunen på at kildene Fylkesmannen oppgir å ha hatt i sitt arbeid med rapporten. Kort sagt sier de at Fylkesmannen må ha andre kilder for det de hevder, uten at de forteller om det. Og at disse kildene «ser ut til å ha hatt betydning for Fylkesmannens konklusjon om at skolen ikke jobber i henhold til en rekke bestemmelser». Kommunen viser til at det i Utdanningsdirektoratets metodebok for tilsyn heter at «Fylkesmannen plikter å vise tydelig hvilke kilder vi støtter våre vurderinger på». Trondheim kommune ser ikke at Fylkesmannens tydelig viser hvilke kilder vurderingene er bygget på. Ikke nok med det: De sier at hvis de ikke vet det, kan de heller ikke utbedre fire av punktene i Fylkesmannens pålegg.

- Kjenner seg ikke igjen

Trondheim kommune er også kritisk til de gjennomførte intervjuene med ansatte, som de hevder ikke kjenner seg igjen. «Deltakerne på intervjuene finner at det ikke er samsvar mellom opplysninger som ble gitt og konklusjoner som er fattet på bakgrunn av blant annet intervjuene. De reagerer også på at de som ble intervjuet ikke fikk mulighet til å bekrefte intervjuet i etterkant – og Trondheim kommune ber om innsyn i Fylkesmannens notater fra disse intervjuene.

«Fristed for kriminelle»

Hvorvidt straffbare forhold skal anmeldes, er også tema. Kommunen reagerer på Fylkesmannens poengtering av at «skolen ikke er et fristed for kriminelle handlinger», og viser til at den aktuelle skolen følger Trondheim kommunes reglement på dette. I det reglementet heter det at det er elev/foresatte som skal vurdere om en sak skal anmeldes når fornærmede er en elev, og dette reglementet lurer Trondheim kommune på om Fylkesmannen er uenig i.

Ikke perfekt

Kommunen vil heller ikke ha på seg at de har brukt for lang tid på å behandle saker. Og viser til at det er viktigere å gjøre grundige undersøkelser enn å ha slik hast at tiltakene blir feil. Kommunen er også sterkt kritisk til at ansatte har en ubetinget varslingsplikt til ledelsen om de har mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger. Kommunen mener en rekke saker må kunne løses på et lavere nivå. Men kommunen er enig i at varslingsplikten utløses i alle saker som omhandler elevenes psykososiale miljø. Kommunen vil heller ikke ha på seg at de setter inn tiltak av gammel vane, mer enn hvilke tiltak som virker, og ber Fylkesmannen dokumentere dette.

Til slutt understreker oppvekstdirektør Gunn Røstad og seniorrådgiver Erlend Moen at de ikke anser arbeidet med det psykososiale miljøet på noen av byens skoler for å være perfekt, men at det ut fra denne rapporten ikke fremkommer holdbar dokumentasjon på lovbrudd.

Grundig gjennomgang

Utdanningsdirektør hos Fylkesmannen, Lasse Arntsen, sier at de ikke har fått sett grundig på rapporten ennå og derfor ikke kan kommentere innholdet.

- Det vi kan si nå er at Fylkesmannen har mottatt kommunens kommentarer på en foreløpig tilsynsrapport. Formålet med å utstede en foreløpig rapport, er at kommunen vi har hatt tilsyn med, gis anledning til å kommentere feil, mangler, misforståelser m.v. i etterkant av tilsynet. Tilbakemeldingene vil Fylkesmannen da vurdere i forbindelse med at det skal utarbeides en endelig tilsynsrapport. Som del av denne vurderingen kan det være aktuelt å gå i dialog med kommunen for å få opplyst saken best mulig. Denne måten å jobbe på, følger av felles tilsynsmetodikk for alle fylkesmannsembeter, med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets metodehåndbok, understreker Arntsen.